|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Hoe oud die albums ondertussen ook mogen zijn:
ze kunnen nog steeds jong en oud bekoren en ze blijven
herkenbaar en vooral erg grappig. Die humor is zo universeel.
Ik denk niet dat het snel zal dateren. Dat heb ik met
m’n eigen werk dan weer wel: de constante angst
dat een grap binnen vijf jaar niet meer gaat werken.
En ik merk dat dat effectief ook zo is.
Dan probeer je wel universelere humor te gebruiken,
maar je merkt snel hoe moeilijk dat wel is en hoe makkelijk
Franquin het doet lijken.
Franquin begrijpt de kunst om te plezieren, te vertellen
én sterke personages neer te poten. Hij is bovendien
veel te jong gestorven, wat de mythe aanzwengelt. Persoonlijk
vind ik 'm veel belangrijker dan bijvoorbeeld Hergé.
Maar dat is weer een heel ander verhaal. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn
albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke
contacten met hem gehad?
Ik
weet nog dat ik als kind naar de bibliotheek ging om
strips uit te lenen. Andere dingen las ik ook wel, maar
voor strips had ik echt een zwak. Soms ging ik tweemaal
per week want ik verslond die dingen echt. Om de een
of andere bizarre reden stond Franquin's Guust Flater
tussen de volwassenenstrips. Eens ik alle Jommekes
en Suske en Wiskes er gelezen had, ging ik
op zoek naar méér en ontdekte ik dat er
elders in de bieb strips voor volwassenen stonden. Toen
ik Guust Flater las, had ik dan ook het gevoel
dat een verboden wereld voor me open ging. Bleek dat
het de wereld van de humor was...
Helaas ben ik veel te jong om Franquin persoonlijk te
hebben ontmoet. Ik zou begot ook niet weten wat ik tegen
hem zou moeten zeggen. Bovendien ken ik net genoeg Frans
om een croissant te bestellen dus veel zinnigs zou er
niet uitgekomen zijn. (lacht) |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Ik
zou moeilijk kunnen doen en een obscuur personage eruit
pikken, maar eigenlijk is het gewoon Guust Flater.
Zowat iedereen die ik ken, valt terug te brengen op
één van de personages uit het kantoor
waar Guust werkt, en dat maakt de hele reeks zo sterk.
Guust zet de wereld op zijn kop, en daar hou ik wel
van. Iedereen zou een beetje meer Guust moeten zijn.
De Marsupilami vind ik ook erg leuk, maar dat wordt
dan een eervolle tweede plaats. |
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ja natuurlijk! Hij bedacht grappen, dus op
een bepaald moment herontdek je dan zijn werk. Ook al
is zijn humor helemaal anders dan die van mij, het blijft
ergens wel in je achterhoofd zitten hoe hij de dingen
aanpakt. En soms, heel stiekem, voel je wel de neiging
om daarnaar terug te grijpen. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog,
vindt u?
Je vindt maar weinig auteurs die geen bewondering
hebben voor Franquin, dus we zijn met z’n allen
wel beïnvloed door zijn werk. Net omdat hij zo
groots was in wat hij deed, opereren we nog steeds
in zijn schaduw. Al klinkt dat wat overdreven natuurlijk.
Laten we vooral zeggen dat hij deze expo meer dan
verdient!
|
|
|
|
|