|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Zijn meesterschap in alle facetten van het stripmaken.
Plots, scenario's, decoupage, potloodtekenen en zijn onovertroffen
lijnvoering in inkt.
Maar bovenal, het hart dat uit zijn strips straalt. De liefde
voor zijn personages en het medium spat van de pagina's. Hij
was de eerste auteur bij wie ik volledig kon vergeten dat
ik een strip aan het lezen was. Franquin was een auteur die
volledig één was met zijn medium. Nergens voel
je hem vechten met de beperkingen van het beeldverhaal, integendeel
alle sterktes schijnen des te meer onder zijn pen. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Ik
denk dat mijn eerste aanraking met zijn werk Guust Flater
is geweest. Zijn Robbedoes-verhalen en Zwartkijken
heb ik pas later ontdekt, denk ik. Ik moet toen een jaar of
11-12 geweest zijn. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Ik
heb twee absolute favorieten uit zijn werk. Ten eerste Zwartkijken
Compleet. Heel dat boek is echt magistraal. De grafiek,
de timing, de sfeer, echt alles. Ik heb pas later de achtergrondgeschiedenis
van het boek vernomen: dat hij dat boek maakte om zijn depressie
van hem af te schrijven en tekenen. Dat maakt het des te indrukwekkender.
Mijn
andere favoriet is Guust 9: Het Geval Flater. Waarom
net dat album? Guust staat op de cover samen met zijn twee
huisdieren: zijn kat en z’n lachmeeuw. Ik heb altijd
een zwak gehad voor die twee dieren. Hoe Franquin met enkele
lijnen zoveel karakter en emotie kon steken in een uitdrukking
van een meeuw, dat vond ik zelfs op 11-jarige leeftijd al
geniaal. Bovendien zit in dat album een hele resem gags met
zijn twee huisdieren in de hoofdrol, en vaak ook nog eens
met een glansrol voor meneer Demesmaeker. |
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Neen. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Zelfs tot nu is de Franco-Belgische strip op humoristisch
gebied schatplichtig aan Franquin. Iedereen die bezig is
met humoristische timing haalt voor een stuk zijn mosterd
bij de meester.
|
|
|
|