|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Zijn tekenstijl en zijn fantasie. Franquin is zo
één van die weinige auteurs waarbij je het gevoel
hebt dat hij werkelijk ALLES kan tekenen, en dan nog verdomd
goed ook. Of het nu een hyperactieve kat is of een auto, iemand
die zich gek bibbert van de koffie of een standbeeld.... Alles
lééft werkelijk bij Franquin, het spat bijna
van de pagina af. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Ik kreeg van mijn ouders als kind de dikke verzamelalbums
van Robbedoes, dus ik ken Franquin al van toen ik
zò was (ik hou mijn hand nu iets boven de vloer).
De eerste gag van Guust die ik ooit zag was Guust
en Joost-Smith-van-de-overkant die 's nachts een reuzeschoen
door het park sleepten. Dat maakte wel indruk.
Ik heb als twaalfjarige ooit aan een tekenwedstrijd meegedaan
waar Franquin in de jury zat. Het was een reproductie van
een Guust-pagina waar al de decors en nevenpersonages
waren gewist en alleen Guust overbleef. Aan de hand van zijn
houdingen moest je een nieuwe gag verzinnen en de rest er
bij tekenen. Ik won een latexguust en op de achterkant van
mijn tekening had Franquin "Bon dessiné"
geschreven. Erg is dat ik bijna alles uit mijn jeugd bewaard
heb, maar die pagina vind ik nergens meer terug. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Alles van Guust sowieso! QRN op Bretzelburg
van Robbedoes ook, voor mij het hoogtepunt van zijn
tekenstijl. Ik was ook altijd heel erg fan van Zwartkijken...
Hij kon als de beste nachtmerrieachtige situaties tekenen.
Hij deed dat dikwijls, dus ik heb de indruk dat hij dat graag
tekende. En dus ook Franquins monsters. Of het monsterlijke
dat geregeld in zijn werk voorkomt — reuzenvliegen,
gebochelde cactussen, op hol geslagen kettingzagen, robotten,
reuzenoren in muren... Zelfs als een grap wat flauw of belegen
is, stoort dat niet omdat het zo goed getekend is —
en moet ik dan weer lachen om de tekening zelf. Ik kan me
niet herinneren dat ik dat bij een andere tekenaar ook zo
heb. Maar de beste grap, naast de oude papegaai en latex-Guust-grappen,
vind ik nog altijd die waar Guust de intercom van het kantoor
moet gaan uitproberen. Hij mag "om
het even wat" roepen van Kwabbernoot. En dus schreeuwt
Guust aan de ingang: "PAS OP, DAAR ZIJN DE KLABAKKEN!"
terwijl er om de hoek toevallig net een heel politiecorps
staat. In de laatste tekening zie je de politie heel de redactie
overhoop halen op zoek naar verboden materiaal of samenzweringen
tegen de staat. In mijn vriendenkring lachen we daar nog regelmatig
mee: "Pas op, daar zijn de klabakken!" (je wil niet
weten in welk milieu ik zit). Al blijven al die mislukte contracten/Demesmaeker-grappen
ook hilarisch.
|
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Jazeker wel. Ik voel zijn invloed vooral nog een beetje als
ik een tekening maak waar veel actie in moet zitten. Bij Franquin
vliegt, knettert en beweegt alles... En ik betrap me er ook
op dat als ik een leeuw of een olifant moet tekenen, ik eerder
bij Franquin ga kijken hoe hij dat deed dan in 'levensechte'
documentatie. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
In de jaren tachtig zag je veel tekenaars Franquin
imiteren. Dat is wat voorbij gelukkig, want het kan toch
nooit beter dan Franquin zelf. En ik heb nog nooit één
collegatekenaar horen zeggen dat hij Franquin slecht vond,
dat wil ook al wat zeggen. Zijn invloed is nog steeds zeer
groot en geheel terecht trouwens.
|
|
|
|