Judith
Vanistendael
[gecontacteerd door
Wouter Porteman]
Albums
van Judith Vanistendael (1974, België): De Maagd en de Neger (De
Harmonie/Oog & Blik) •
bijdrage aan Bruxxxel (Sint-Lukas Atelier
Beeldverhalen).
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Franquin beheerste door jarenlang oefenen/werken het stripmedium
als geen ander. Door die beheersing kon hij voluit zijn ding
doen.
Zijn tekenstijl is weergaloos. Zijn gags met Guust Flater
eveneens.
Hij verbeterde zichzelf voortdurend.
De onderwerpen die hij aansnijdt in Guust blijven zeer herkenbaar,
verouderen niet. C'est génial quoi.
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Ik heb nooit anders geweten dan dat ik Guust Flater
las. Het is er met de paplepel ingegoten.
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Favoriet met stip zijn Zwartkijken en alles van Guust
Flater. Ik ben geen fan van de Marsupilami bijvoorbeeld.
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Beïnvloed: ik wou dat het waar was, maar aan die kwaliteit
kan ik niet tippen, daarvoor zijn nog vele noeste werkuren
nodig.
Ik kijk enorm veel naar Franquin, naar hoe hij zijn tekeningen
volpropt met details en naar zijn prachtige lijnvoering.
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u? Hierop kan ik moeilijk antwoorden, omdat ik de
stripwereld niet zo goed ken.
Maar een stripmaker van dergelijk kaliber zal wel blijvend
invloed hebben op andere auteurs.