Jeroen
Steehouwer

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Jeroen Steehouwer (1967, Nederland):
De Uitweg (Syndikaat) Waarvan Leeft de Mens? (naar de verhalen van Leo Tolstoj, Atlas/Oog & Blik).

Website: www.jeroensteehouwer.nl www.hildebrandcomix.nl
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Wat is er niet bijzonder aan Franquin? Dat hij als tekenaar op eenzame hoogte staat is duidelijk. Wat hem vooral bijzonder maakt, is dat hij een van de weinigen is die het hele arsenaal aan talent en inzicht heeft dat nodig is om het complexe stripvak te beheersen.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik ben nog te jong om hem ontmoet te hebben. Guust Flater, samen met Lucky Luke, zijn de eerste Belgische school reeksen geweest die mijn vader bij mij introduceerde. Daarvoor was ik verdiept in Eric de Noorman, Toonder, Little Nemo en andere Amerikanen. Vooral Franquin was de aanzet alles van uitgeverij Dupuis te kopen. Guust is natuurlijk superieur, toen mijn kinderziel Roba ontdekte werd die jarenlang mijn held. Vooral De Sliert en Bollie en Billie natuurlijk.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Het robbedoes verhaal QRN in Bretzelburg. Vanwege het aansprekende, lekker los verteld, maar strak gedirigeerde verhaal. En ik vind dat Franquin daar als tekenaar zijn hoogtepunt bereikt. Niet zo flodderig als een latere flater, en niet zo ver doorgevoerde vormgeving als bijvoorbeeld in de Zwendel-verhalen.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Onmogelijk niet beïnvloed te worden door Franquin. Het heeft heel wat tijd en inspanning gekost om alle Franquin-invloeden UIT mijn werk te krijgen en te houden. (grmblm!) Hij eigende zich een stijl toe die zo raakte aan wezenlijke striptaal dat ik soms wel eens denk dat het moet zoals hij het deed. Dat heb ik trouwens ook met Herriman (de tekenaar van Krazy kat, wp) en Hergé. Afhankelijk van m'n mood en wat ik op dat moment zelf wil vertellen.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Hij is de bron. 'Ongeletterde' mensen kennen altijd wel Flater en het algemene idee van een striptekening is een Franquin-tekening. Dat werkt niet altijd in ons voordeel. Bij Franquin is ALLES grappig, charmant en bedoeld om te entertainen. Als je als stripmaker eens iets anders wilt doen wordt dat niet altijd herkend als ook een strip. Want: niet om te lachen.