Jeff
Broeckx

[gecontacteerd door Peter D'Herdt]
Albums van Jeff Broeckx (1943, België):
Op Avontuur met de Boss-Bever (Boss)Bessy (in samenwerking met de Bessy-studio, diverse albums, Standaard Uitgeverij)Bessy (bewerkingen) (scenario van Marck Meul (deel 1 t/m 7)/Ronald Grossey (deel 8), 8 albums, Standaard Uitgeverij)Bessy Natuurkommando (scenario van Marck Meul, 23 albums, Standaard Uitgeverij)De Bobbejaanstory (scenario van Ronald van Riet/Jacques Bakker, Bobbejaan Schoepen/Het Volk)Boerenbond Verhalen (scenario van Marck Meul, 2 albums, Belgische Boerenbond)Chiquita (scenario van Marck Meul, Standaard Uitgeverij)Dag en Heidi (scenario van Maria De Winter, 16 albums, Den Gulden Engel/Standaard Uitgeverij + luxetrilogie, Saga Uitgaven)Familiehulp: Een Dag als een Andere... (scenario van Marck Meul, Standaard Uitgeverij)Gaston en Leo (scenario van Hugo Renaerts/Ronald van Riet, Standaard Uitgeverij)Gejaagd door de Wind (scenario van Marck Meul, Iveco Belgium/Standaard Comix) Het Groene Raadsel (scenario van Marck Meul, Ebes)Jeff Broeckx - Tekenaar en zoveel meer (tekst van Ronald Grossey, Standaard Uitgeverij)Klein Suske en Wiske (in samenwerking met Studio Vandersteen, 9 albums, Standaard Uitgeverij)Mondeo (scenario van Marck Meul, Ford/Standaard Uitgeverij)Mozes (scenario van Ingrid van Dijck, collectie Mysterieuze Verhalen, Standaard Uitgeverij)Rami, de Witte Kameel (De Pagadder)Sloeber (scenario van Maria De Winter, 17 albums, Het Volk/Den Gulden Engel/ Standaard Uitgeverij)Op Soya-Avontuur met Wiep en Woep (Alpro)Verdwaald in het Verleden (scenario van Ronald Grossey, 4 albums, Standaard Uitgeverij)Waterland (scenario van Marc Legendre, 7 albums, Standaard Uitgeverij + Operatie Oost-Vlaanderen, Standaard Uitgeverij)Zwarte Kat (Zwarte Kat).
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Franquin is voor mij een bijzondere auteur en tekenaar vooral door zijn aparte zin voor humor.
Over de meest banale gebeurtenissen kon hij een hilarische grap bedenken. Door zijn vlotte tekenstijl wist hij een groot aantal onwaarschijnlijk geestige figuren op papier te zetten. Hierin is hij volgens mij toch wel onnavolgbaar.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik denk dat ik voor het eerst met het werk van Franquin heb kennis gemaakt in de periode toen hij nog Robbedoes tekende. Persoonlijk contact heb ik echter nooit met hem gehad.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Mijn favoriete album is en blijft toch altijd Het Nest van de Marsupilami. Hoe de kleine Pilamietjes uit die eieren kruipen en het ontwarren der staarten daarna: gewoonweg sublieme vondsten, vind ik!

Maar natuurlijk zijn ook alle strips van Guust fantastisch. De neurotische Pruimpit die ondanks de niet aflatende stroom flaters van Guust de boel toch nog draaiende probeert te houden... ik kan daar inkomen. Na de jarenlange supervisie van studio Bessy, begrijp ik die man volkomen. Meer nog: ik leef met hem mee! (lacht)
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Volgens mij is elke tekenaar op de een of andere wijze wel wat beïnvloed door Franquin.
Wanneer ik een bepaalde grappige situatie niet direct vlot op papier krijg, betrap ik er mij soms op dat ik eens in mijn 'Guusten' ga kijken. Niet om na te apen, natuurlijk. Het is meer iets van: tiens, hoe lost Franquin zoiets op?

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Volgens mij heeft Franquin toch wel een grote impact gehad op de hele stripwereld. Zoals ik in mijn antwoord op de vorige vraag al zei, zal iedere tekenaar wel al eens een album van Franquin ter hand hebben genomen voor wat extra inspiratie. Vooral bij de jongere generatie tekenaars die met Guust en co zijn opgegroeid.
Zoals het werk van Vandersteen op mijn werk zijn stempel heeft gedrukt, denk ik dat bij veel jongere tekenaars Franquin hun grote voorbeeld was en is.