|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Voorloper, uitvinder, baanbreker en dat allemaal
met een ongelofelijke bescheidenheid… |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Guust en Robbedoes zijn mij met de paplepel
ingegeven. Je had de Kuifje- en de Robbedoes-fans.
Ik behoorde altijd tot de tweede groep. Ik ben hem even tegen
het lijf gelopen op een tentoonstelling toen ik 17 jaar was.
Hij vond het vervelend om handtekeningen te weigeren maar
Yvan Delporte wachtte op hem voor een speech.
|
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Guust, en meerbepaald de reeks gags rond de parkeermeters.
Ongetwijfeld omdat ik ooit deelgenomen heb aan een wedstrijd
in Robbedoes. Je moest iets leuks doen met de parkeermeters.
Ik heb toen samen met mijn toenmalige boezemvriend, Patryck
de Froidmont, die wedstrijd gewonnen (het duo
kleedde parkeermeters aan en voorzag het van gezichten alsof
het personages waren, wp). De prijs? Een echte parkeermeter.
Ongetwijfeld de parkeermeter van de bekende foto met Franquin.
We hebben hem wel nooit ontvangen maar goed.
Veel later was Zwartkijken voor mij een donderslag,
zowel qua grafiek als qua scenario. De grap stond volledig
ten dienste van de depressieve ideeën. Maar zelfs dan
sloeg Franquin de nagel op de kop en is het puur genieten.
Net hetzelfde als zijn roker in de titels van de Trombone
Illustré. Wanneer deze rochelde, voelde je medelijden,
je voelde zijn tumor, je ademde de teer in...
Hoe is het mogelijk om geen bewondering of respect voor Franquin
te hebben.
|
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
De eerste strip die ik tekende — ik was toen 14 jaar
—, was een gag van Franquin die ik natekende, maar met
andere hoofdjes. Later heb ik ook het beroemde kleine boek
van Marabout gehad, Comment On Devient
Créateur de Bandes Dessinées, met daarin
de raadgevingen van Franquin en Jijé.
Dat was lange tijd mijn lievelingsboek. Niemand heeft ooit
meer leven kunnen blazen in een getekend figuurtje, dan Franquin...
Wanneer je groter wordt, verruimen je invloeden en je artistieke
smaken. Maar elke keer als ik Guust herlees (ondertussen
zeker al een duizendtal keer) ben ik vanaf het eerste hokje
vastgekluisterd. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Het volledige humorgenre draagt een Franquin-stempel.
Opvallend of tussen de regels, hij is en zal altijd de vader
van de humorstrip blijven. Hij is samen met Gotlib
de enige die bij machte is echte lachbuien te ontlokken
bij het lezen van zijn pagina's. De lijnvoering van Franquin
is smakelijk, soms ernstig, maar altijd buitengewoon raak.
En dat geldt zowel voor zijn meer realistische schetsen
als voor zijn strippagina's.
[vertaald
door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt] |
|
|
|