Jean
Van Hamme

[gecontacteerd door Marc Bastijns]
Albums van Jean Van Hamme (1939, België):
Een Avontuur zonder Helden (scenario voor Dany, collectie Verhalen en Legenden + herdruk collectie Getekend, Lombard) + Twintig Jaar Later (scenario voor Dany, collectie Getekend, Lombard)Blake en Mortimer (scenario voor Ted Benoit, deel 13 en 15, Blake et Mortimer)De Bloedbruiloft (scenario voor Hermann, collectie Vrije Vlucht, Dupuis)De Chninkel (scenario voor Grzegorz Rosinski, collectie Wordt Vervolgd Romans + 3 albums, Casterman)Corentin (scenario voor Paul Cuvelier, deel 6-7, Lombard)Domino (scenario voor André Chéret, 5 albums, Lombard)Epoxy (scenario voor Paul Cuvelier, Panda + herdrukken bij Blue Circle/Claude Lefrancq)Harlekijn (scenario voor Dany, 3 albums, Lombard)Joker (scenario voor Dany, 3 albums, Lombard)Lady S. (scenario voor Philippe Aymond, 3 albums, collectie Spotlight, Dupuis)Largo Winch (scenario voor Philippe Francq, 14 albums, collectie Spotlight, Dupuis)De Meesters van de Gerst (scenario voor Francis Vallès, 8 albums, collectie Grafica, Glénat)Michaël Logan (scenario voor André Beautemps, deel 2-6, collectie Favorietenreeks (deel2), Lombard/Paul Rijperman (deel 3-6)) Mr. Magellan (coscenario van André-Paul Duchâteau voor Géri, deel 5, collectie Favorietenreeks, Lombard) S.O.S. Geluk (scenario voor Griffo, 3 albums, collectie Vrije Vlucht, Dupuis)Thorgal (scenario voor Grzegorz Rosinski, 29 albums, Lombard)Tony Stark (scenario voor Edouard Aidans, deel 2-5, collectie Wham!, Harko Magazines (deel 2)/EDI-3-BD (deel 3)/Novedi (deel 4-5))Wayne Shelton (scenario voor Christian Denayer (deel 1-3), coscenario Thierry Cailleteau (deel 3), Dargaud)Western (scenario voor Grzegorz Rosinski, collectie Getekend, Lombard)XIII (scenario voor William Vance, 17 albums, Dargaud).

Website: www.largowinch.com/lang.htmlxiii29.free.fr/xiiiwww.treize.comwww.geocities.com/strip_XIIIwww.thorgal.com/index2.htmldotgom.tripod.com/vanhamme
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Zijn talent. Zijn persoonlijkheid. Zijn verbeelding. Zijn breekbaarheid. Zijn gevoel voor vriendschap. Enzovoort, enzovoort.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik heb André Franquin in 1968 ontmoet. Ik had net ontslag genomen bij US Steel (Pittsburgh) en ik had het in mijn hoofd gehaald Yvan Delporte op te volgen als hoofdredacteur van Robbedoes. Op zoek naar steun bij de vedetten van Dupuis heb ik Franquin, Peyo en Roba gecontacteerd. Ze kenden me natuurlijk niet, maar alledrie hebben ze me erg vriendelijk onthaald. Bij dit eerste contact met Franquin hebben we de namiddag doorgebracht met het herdefiniëren van de zin van het leven terwijl we twee flessen wijn soldaat maakten. We zijn geen hechte vrienden geworden, maar we hebben voor elkaar een wederzijdse waardering behouden. Charles Dupuis heeft mijn kandidatuur uiteindelijk geweigerd en ik heb me opgeladen voor weer acht jaar bij de multinational Philips. Dit alles terwijl ik mijn eerste scenario's voor stripverhalen schreef, waaronder twintig Guust Flaters voor Franquin. Hij is er tien kwijtgeraakt (waarvoor hij zich in een prachtig geïllustreerde brief excuseerde). Van de tien resterende heeft hij er slechts drie weerhouden (je kan ze lezen in album 11: Flaters, Floppen en Flouzen, mb), wat ruimschoots voldoende was om mijn trots als debuterend scenarist te strelen.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Mijn twee favoriete Franquin-albums zijn De Zwarte Hoeden, magistraal getekend door een debutant van nauwelijks 25 jaar, en Pas op, Kwabbernoot!, dat alle humor, suspens en talent van een buitengewoon verhaal bevat.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Als scenarist van realistische stripverhalen, betreft deze vraag mijn werk niet.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
De invloed van Franquin als toegewijd leerling van Jijé is tegelijk enorm en beperkt. Enorm, omdat hij deel heeft uitgemaakt van zij die in navolging van Hergé en Jacobs en zoals Giraud, Peyo, Jacques Martin en enkele anderen, hun adelbrieven hebben afgegeven in deze als minderwaardig bestempelde kunstvorm die het stripverhaal is. Beperkt in die zin dat hij maar een beperkt deel van de latere tekenaars beïnvloed heeft.

[vertaald door Marc Bastijns / eindredactie door David Steenhuyse]