Jean-Marc
van Tol

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Jean-Marc van Tol (1967, Nederland):
Fokke & Sukke (coscenario van Bastiaan Geleijnse/Jonh Reid, 8 albums, Uitgeverij De Harmonie + Het Historische Canon van Fokke & Sukke, Catullus + Het Afzien van, 6 albums, Uitgeverij De Harmonie + scheurkalenders, Uitgeverij Van Gennep)'n Historische Gebeurtenis (collectie De Pincet Reeks, De Plaatjesmaker)Kort & Triest (Catullus)Nieuwe Informatie over de Dood van President Oswaldo (1977) en Andere Verhalen (Catullus)Mede-initiatiefnemer van Strips in Stereo.

Website: www.foksuk.nl
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Zijn liefde voor de strip. Zowel op het gebied als de teksten als de
tekeningen was hij een ware meester. In verschillende genres.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Op de lagere school. Ik las toen alle strips die mij onder ogen kwamen.
Toen ik Guust ontdekte was ik meteen verkocht. Ik had al snel alle Guusten verzameld. Later ook (veel van) zijn Robbedoezen en nog later volgde ik Zwartkijken in de Vrije Balloen.
Ik heb hem een keer op de stripdagen in Breda gezien. Ik zal een jaar of
zestien geweest zijn, rond 1983. Hij zat voorovergebogen tekeningen te
maken voor een enorm lange rij wachtenden. In mijn herinnering met een
sigaret in zijn hand. Ik durfde nooit een tekenaar te benaderen voor een
dedicatie, ook die keer heb ik dat niet gedaan, spijtig genoeg.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Guust. De humor in die reeks heeft mij gevormd. Zoals ook de humor van Koot en Bie, Monty Python en Gary Larson (om maar een paar andere grootheden te noemen) mij beïnvloed heeft. Dat geldt ook voor mijn companen John Reid en Bastiaan Geleijnse. Heel vaak, wanneer we onze grappen bedenken, refereren we aan bestaande humor en Guust Flater hoort bij die canon.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ja, maar niet zozeer qua tekenstijl, ook niet qua opbouw van grappen. Ik doe dingen heel anders. De humor is het belangrijkste.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
In België zie je nog heel duidelijke invloeden, vind ik. In Nederland niet
zo, op de adaptatie van de stijl in Havank van Daan Jippes na. Mensen gaan op den duur weer hun eigen wegen en zowel de éénpaginagag (Guust) als de avonturenstrip (Robbedoes en Kwabbernoot) is in Nederland op zijn retour. De impact is helaas dus moeilijk zichtbaar.

Bijgaand een cartoon die in week 43 van 2006 gepubliceerd werd in VPRO-gids.