Jean-François
Moyersoen

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Jean-François Moyersoen (1950, België) is de uitgever van Marsu Productions.

Website: www.marsuproductions.com
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Franquin is een indrukwekkende artiest in verschillende domeinen en dus niet alleen in de stripwereld, maar ook in de abstracte tekeningen (Doodles), zijn realistische tekeningen, dierentekeningen, karikaturen, miniaturen, zijn zwart-wittekeningen uit Zwartkijken,... Franquin was eveneens een ongeëvenaard humanist die altijd de grote verdediger was van de individuele vrijheden met respect voor de medemens. Tevens was hij een visionair en een weergaloze uitvinder die buitengewone prototypes kon bedenken, zoals de Turbot I (of Tarbot 1 zoals in sommige vertalingen, wp), Turbot II, de Zwendelmobiel... die ook te zien zijn op de tentoonstelling "De Wereld van Franquin".
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Door de albums van Robbedoes en Kwabbernoot toen ik nog klein was. Later heb ik Franquin ontmoet via vrienden.
Mijn eerste herinnering is die aan een eenvoudige en genereuze man. Ja, ik had dertien jaar lang persoonlijk contact met hem en we hebben samen talrijke buitenlandse reizen gemaakt.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Het Nest van de Marsupilami's. Dat is een mijlpaal van poëtische humor in de stripwereld. In dit album worden tact, breekbaarheid, glimlach en de gulle lach vermengd met elkaar. De Marsupilami en Guust Flater waren de lievelingspersonages van Franquin zelf.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ja, door zijn streven naar perfectie en zijn intellectuele eerlijkheid.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Hij heeft een universele invloed en ik denk niet dat ik een stripauteur ken die ongevoelig blijft voor het immense talent van Franquin. Ze zijn allemaal onder de indruk van zijn talent in al zijn facetten. Of zoals Hergé het zei: "Hij daar (Franquin), dat is een grote artiest naast wie ikzelf maar een nietige tekenaar ben."

[vertaald door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt]