Jean-Claude
Servais

[gecontacteerd door Peter D'Herdt]
Albums van Jean-Claude Servais (1963, België):
De Almanak (collectie Wordt Vervolgd Romans + herdruk, 2 albums, Casterman)Bergbloempje (scenario van Gérard Dewamme, collectie Prestige, Glénat)Bosliefje (scenario van Gérard Dewamme, 6 albums + 1 album, collectie Wordt Vervolgd Romans, Casterman)Het Dagboek van een Bos (12 albums, collectie Spotlight, Dupuis)Fanchon (collectie Vrije Vlucht, Dupuis)Godin Wit, Godin Zwart (2 albums, collectie Vrije Vlucht, Dupuis)Iriacynthe (Uitgeverij Paul Rijperman + herdruk, Casterman)Isabelle (collectie Verhalen en Legenden, Lombard)De Lokroep van de Barones (scenario van Julos Beaucarne, collectie Wordt Vervolgd Romans, Casterman)Lova (2 albums + 1 integrale, collectie Vrije Vlucht, Dupuis)Het Koninginnetje (collectie Wordt Vervolgd Romans, Casterman)Een Moordenaar die met Vogels Praat (2 albums, collectie Vrije Vlucht, Dupuis)Ronny Jackson (scenario van Jean-Marie Brouyère, collectie Retro, Saga Uitgaven)De Toverkol (collectie Verhalen en Legenden, Lombard) Voor Ginevra (collectie Luxe Reeks, Arboris).

Website: www.jc-servais.com
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Op het vlak van tekeningen maakte zijn virtuositeit, zijn levendigheid, zijn zorg voor het detail en de juiste beweging hem zo bijzonder. Zijn universum is poëtisch en fantastisch, maar ook zeer somber in Zwartkijken.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik heb Franquin één keer ontmoet. Dat was ter gelegenheid van een festival in het zuiden van Frankrijk waar hij een huis had. Hij is daar even komen piepen. Ik was een debutant. Franquin was zeer open en toegewijd tegenover jongeren.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Voor mij zijn het de titels van Le Trombone Illustré die het meest indruk op me gemaakt hebben. Je reisde letterlijk doorheen de tekening, je dook in een buitengewone wereld. Elk klein detail bewoog en deed me glimlachen.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Franquin heeft mijn werk niet beïnvloed. Als realistisch tekenaar was eerder Jijé mijn leermeester. In die tijd keek men als humorist naar Franquin en als realist naar Jijé. Philippe Vandooren heeft trouwens zijn boek Comment On Devient Créateur de Bande Dessinée gebaseerd op het werk van die twee grootmeesters.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Het hedendaagse stripverhaal is vooral beïnvloed door de manga. De jonge auteurs (vooral de Franse) kennen Franquin zelfs niet meer en dat is erg jammer!

[vertaald door Peter D'Herdt / eindredactie door Jeroen François]