|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Tja, hij is om te beginnen natuurlijk een geweldig
tekenaar en groot humorist. Maar wat ik vooral bewonder aan
Franquin is de gave waarmee hij de lezer opzuigt in zijn universum.
Zodra je zijn strips begint te lezen ga je er in op. Dat is
althans mijn ervaring. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Op jonge leeftijd mocht ik van mijn ouders nog weleens een
stripalbum
uitzoeken als we inkopen deden in een groot warenhuis. Ik
denk om me zoet te houden aangezien ik toen al een hekel aan
winkelen had. Op die manier kwam ik in aanraking met een Robbedoes-verhaal
van Franquin. Toen ik er eenmaal één had gelezen
moest ik ze allemaal lezen. Naarmate de jaren verstreken werden
er dan ook steeds meer avonturen van Robbedoes en Kwabbernoot
ten huize Barreveld binnengesleept. Met Guust
Flater kwam ik pas veel later in aanraking, daardoor
heb ik altijd net iets meer met de Robbedoes-verhalen
van Franquin gehad. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Pas op, Kwabbernoot! uit de Robbedoes-reeks.
Dit heb ik altijd het mooiste album van Franquin gevonden.
Wat tekenstijl betreft vond ik hem toen het leukst (ik hou
echt van zijn grafische, haast illustratieve stijl uit de
jaren vijftig/zestig), maar ook het verhaal is fantastisch.
Het mysterieuze begin, de beklemmende sfeer, de daverende
wielerscène, het mooie strakke tekenwerk... allemaal
ingediënten die dit album voor mij het meest speciaal
maken. Op een goede tweede plaats staat overigens Z van
Zwendel. |
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ja, Franquin was toch wel de tekenaar die ik probeerde na
te tekenen in mijn jeugd. Ik hield van zijn strips, dus die
van mij moesten er ook zo uitzien. Uiteraard lukte het me
bij lange na niet het niveau van Franquin te bereiken. Naarmate
je ouder wordt, merk je ook dat je een eigen stijl gaat ontwikkelen
en dat de drang op je voorbeelden te lijken verdwijnt. Maar
dat Franquin bij mij aan de basis stond is een feit.
(Jan Dirk Barreveld is ook de tekenaar van de cover van
het jaarverslag 2005 van Studio Noodweer,
hiernaast afgebeeld, ds) |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
De impact die ik nu nog merk is dat veel tekenaars
Franquin hoog hebben
zitten en hem als voorbeeld zien. In hoeverre strips als
Guust Flater nog
steeds populair bij de lezers zijn, weet ik eigenlijk niet.
|
|
|
|