Jan Dirk
Barreveld

[gecontacteerd door David Steenhuyse]
Albums van Jan Dirk Barreveld (1974, Nederland):
Eugène (2 albums, Silvester).

Website: www.eugeneweb.nl www.noodweer.nl
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Tja, hij is om te beginnen natuurlijk een geweldig tekenaar en groot humorist. Maar wat ik vooral bewonder aan Franquin is de gave waarmee hij de lezer opzuigt in zijn universum. Zodra je zijn strips begint te lezen ga je er in op. Dat is althans mijn ervaring.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Op jonge leeftijd mocht ik van mijn ouders nog weleens een stripalbum
uitzoeken als we inkopen deden in een groot warenhuis. Ik denk om me zoet te houden aangezien ik toen al een hekel aan winkelen had. Op die manier kwam ik in aanraking met een Robbedoes-verhaal van Franquin. Toen ik er eenmaal één had gelezen moest ik ze allemaal lezen. Naarmate de jaren verstreken werden er dan ook steeds meer avonturen van Robbedoes en Kwabbernoot ten huize Barreveld binnengesleept. Met Guust Flater kwam ik pas veel later in aanraking, daardoor heb ik altijd net iets meer met de Robbedoes-verhalen van Franquin gehad.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Pas op, Kwabbernoot! uit de Robbedoes-reeks. Dit heb ik altijd het mooiste album van Franquin gevonden. Wat tekenstijl betreft vond ik hem toen het leukst (ik hou echt van zijn grafische, haast illustratieve stijl uit de jaren vijftig/zestig), maar ook het verhaal is fantastisch. Het mysterieuze begin, de beklemmende sfeer, de daverende wielerscène, het mooie strakke tekenwerk... allemaal ingediënten die dit album voor mij het meest speciaal maken. Op een goede tweede plaats staat overigens Z van Zwendel.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ja, Franquin was toch wel de tekenaar die ik probeerde na te tekenen in mijn jeugd. Ik hield van zijn strips, dus die van mij moesten er ook zo uitzien. Uiteraard lukte het me bij lange na niet het niveau van Franquin te bereiken. Naarmate je ouder wordt, merk je ook dat je een eigen stijl gaat ontwikkelen en dat de drang op je voorbeelden te lijken verdwijnt. Maar dat Franquin bij mij aan de basis stond is een feit.

(Jan Dirk Barreveld is ook de tekenaar van de cover van het jaarverslag 2005 van Studio Noodweer, hiernaast afgebeeld, ds)

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
De impact die ik nu nog merk is dat veel tekenaars Franquin hoog hebben
zitten en hem als voorbeeld zien. In hoeverre strips als Guust Flater nog
steeds populair bij de lezers zijn, weet ik eigenlijk niet.