Jacques
Terpant

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Jacques Terpant (1957, Frankrijk):
Indochina (op scenario van Tourette, collectie Metro, Oranje) New-York Inferno (op scenario van Doug Headline, Magic Strip) Piraten (op scenario van Philippe Bonifay, Arboris).

Kleine wereld:
Jacques Terpant liep school met Yves Chaland, de tekenaar die ooit een synthese maakte van Tillieux' en min of meer Franquins atomiumstijl uit de jaren vijftig.

Website: www.terpant.com
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Franquin is een Schepper. Hij heeft die gave die enkel zeer grote tekenaars hebben om een universum te creëren en je erin mee te slepen. Uiteraard is hij ook een formidabele tekenaar. Het is niet nodig om er erg op in te gaan, het spreekt vanzelf. Het enorme aantal navolgers bewijst dat nog maar eens. Maar hij is veel meer dan dat: hij zet een wereld neer, een wereld van personages die je meeslepen en aan wie je gehecht raakt, die tot leven komen, net zoals bij Hergé, Pratt of Walt Disney...
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Mijn eerste kennismaking met Franquin was in mijn kindertijd via Robbedoes en Guust in die dikke Robbedoes-bundelingen. Ik woonde op het platteland. Er was geen krantenwinkel, geen boekenwinkel... Het was precies de 19de eeuw in het midden van de jaren zestig. Gelukkig bezorgde een zeven jaar ouder neefje me zijn gekochte Robbedoes-bundelingen, jammer genoeg niet op regelmatige tijdstippen. En zo, met een kloof van minstens zeven jaar én met serieuze gaten tussen de verschillende afleveringen, werd ik opgezogen in de wereld van Franquin. Voor mij is hij onlosmakelijk verbonden met mijn jeugdherinneringen van lezen in bed, koortsig van één of andere kinderziekte. Schitterende herinneringen enkel bedreigd door de schaduw van Zwendel.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Pfew, die is niet gemakkelijk... Maar ik ga voor de twee Zwendels, want dat is uit de periode dat ik hem ontdekte. Het stond toen nieuw in Robbedoes en het blijven meesterwerken. Natuurlijk hield ik toen ook veel van Guust (nog zo’n levensecht geschapen universum), maar ik vind dat de tijd meer vat heeft op hem...
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ja, helemaal! Ik twijfel of men dat vandaag nog in mijn tekeningen ziet maar heel mijn kindertijd en pubertijd heb ik Franquin nagetekend. Dat kan tellen qua invloed! Eraan terugdenkend herinnert het me aan mijn vriend Yves Chaland die al zijn albums pagina na pagina natekende.
Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Heel belangrijk, nog meer dan men zou kunnen denken. Vooral op tekenvlak was zijn invloed heel groot: die nervositeit in de lijnvoering, zijn eigen gewilde virtuositeit (die vandaag vaak een beetje gekunsteld is), de dynamiek van de kadertjes, het vervormde realisme... Het was Franquin die ons dat alles heeft bijgebracht én dat is een 'zeer zware' tendens in het beeldverhaal van vandaag, nog veel meer dan twintig jaar geleden.

[vertaald door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt]