|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Franquin is een Schepper. Hij heeft die gave die
enkel zeer grote tekenaars hebben om een universum te creëren
en je erin mee te slepen. Uiteraard is hij ook een formidabele
tekenaar. Het is niet nodig om er erg op in te gaan, het spreekt
vanzelf. Het enorme aantal navolgers bewijst dat nog maar
eens. Maar hij is veel meer dan dat: hij zet een wereld neer,
een wereld van personages die je meeslepen en aan wie je gehecht
raakt, die tot leven komen, net zoals bij Hergé,
Pratt of Walt Disney... |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Mijn
eerste kennismaking met Franquin was in mijn kindertijd via
Robbedoes en Guust in die dikke Robbedoes-bundelingen.
Ik woonde op het platteland. Er was geen krantenwinkel, geen
boekenwinkel... Het was precies de 19de eeuw in het midden
van de jaren zestig. Gelukkig bezorgde een zeven jaar ouder
neefje me zijn gekochte Robbedoes-bundelingen, jammer
genoeg niet op regelmatige tijdstippen. En zo, met een kloof
van minstens zeven jaar én met serieuze gaten tussen
de verschillende afleveringen, werd ik opgezogen in de wereld
van Franquin. Voor mij is hij onlosmakelijk verbonden met
mijn jeugdherinneringen van lezen in bed, koortsig van één
of andere kinderziekte. Schitterende herinneringen enkel bedreigd
door de schaduw van Zwendel. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Pfew,
die is niet gemakkelijk... Maar ik ga voor de twee Zwendels,
want dat is uit de periode dat ik hem ontdekte. Het stond
toen nieuw in Robbedoes en het blijven meesterwerken.
Natuurlijk hield ik toen ook veel van Guust (nog
zo’n levensecht geschapen universum), maar ik vind dat
de tijd meer vat heeft op hem... |
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ja,
helemaal! Ik twijfel of men dat vandaag nog in mijn tekeningen
ziet maar heel mijn kindertijd en pubertijd heb ik Franquin
nagetekend. Dat kan tellen qua invloed! Eraan terugdenkend
herinnert het me aan mijn vriend Yves Chaland
die al zijn albums pagina na pagina natekende. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Heel belangrijk, nog meer dan men zou kunnen denken.
Vooral op tekenvlak was zijn invloed heel groot: die nervositeit
in de lijnvoering, zijn eigen gewilde virtuositeit (die vandaag
vaak een beetje gekunsteld is), de dynamiek van de kadertjes,
het vervormde realisme... Het was Franquin die ons dat alles
heeft bijgebracht én dat is een 'zeer zware' tendens
in het beeldverhaal van vandaag, nog veel meer dan twintig
jaar geleden.
[vertaald
door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt] |
|
|
|