Ivan
Adriaenssens

[gecontacteerd door Peter D'Herdt]
Albums van Ivan Petrus Adriaenssens (1969, België):
Boeboeks (scenario's voor Michael Vincent, gebaseerd op het werk van Marc de Bel, 12 albums en enkele bundelingen in hardcover, Standaard Uitgeverij) Don Quichot (scenario voor Roger Meert, Classix-collectie van Standaard Uitgeverij) Getekend, Marc de Bel (scenario's voor Steven Dhondt, 5 albums, Standaard Uitgeverij) Orphanimo!! (scenario's en lay-out voor Luc en Michael Vincent, 8 albums, Standaard Uitgeverij) Pit en Puf (scenario's voor Steven Dhondt, gebaseerd op het werk van Marc de Bel, 4 albums, Standaard Uitgeverij).

Kleine wereld:

Ivan Adriaenssens is een afgestudeerde animatiefilmer. Franquins eerste job was op voorspraak van Eddy Paape bij CBA, de eerste Belgische animatiestudio, in 1945.

Website: www.ivanadriaenssens.com
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Hij is de komische auteur bij uitstek. Ik heb ooit zo'n gummi Guust gewonnen bij een tekenwedstrijd... Welnu, Franquin z'n figuurtjes zou ik niet beter kunnen omschrijven. Soepele, rekbare creatuurtjes !
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Toen ik vijf was, vond ik de Marsupilami een begeesterend figuurtje. Later kwamen pas Guust, Ton en Tinneke, etc. Zwartkijken zelfs als allerlaatste.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
De lachmeeuw van Guust! Grappig klere-beest!
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Niet qua tekenstijl, want ik teken geen komische figuurtjes, maar misschien dat je als scenarist toch wel zijn visuele humor opneemt, ja...
Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Ik zou zeggen: sla eens een Joe Bar Team open (lacht). Je kan het eigenlijk niet ontkennen, hè: nu nog zie je in vele komische reeksen, zeker bij Dupuis, zijn onuitwisbare stempel.