|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Ik ben niet vertrouwd met het œuvre van Franquin,
maar wanneer ik iets onder ogen krijg vind ik dat erg mooi,
heel bijzonder. Ik ben een groot liefhebber van die zwierige
tekenstijl, die zo eigen is voor de naoorlogse periode. Franquin
is een geniaal kunstenaar. Zijn werk is even interessant als
dat van Hergé. Ik zie hem meer als
een maniërist, waar Hergé dan de Vlaamse Primitief
is. De meester Hergé met zijn atelier van medewerkers,
Franquin, de solitaire tekenaar, de renaissancemens. Inderdaad
is zijn œuvre ook meer menselijk dan dat van Hergé.
Voor een tekenaar als mezelf vind ik het œuvre van Franquin
erg ontroerend om te bekijken. De diepgang ligt vreemd genoeg
in de lichtheid die het meedraagt. Ik vind het magistraal
als iemand zijn leven ten dienste stelt van zoiets als de
gag, de dagelijkse grap. Franquin, love you man! |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Ik
heb Franquin nooit verzameld of 'steevast' gelezen. Misschien
is er nood aan een cataloque raisonnée. Een
uitgave van zijn complete œuvre. Ik heb de tekenaar nooit
ontmoet, denk ik. Al kan het zijn dat ik toevallig langs hem
passeerde ooit, op straat of op een stripbeurs... De striptraditie
die nu in Vlaanderen leeft is, lijkt me, meer geinspireerd
op wat bijvoorbeeld Kamagurka al lang maakt.
Ik vind dat jammer, weinig jonge tekenaars durven zich te
inspireren op de virtuoze stijl van een Franquin. Het mooie
aan Franquin is ongetwijfeld ook de manier waarop hij zijn
tijd in beeld heeft gebracht. De achtergronden, het vestimentaire
van zijn helden, het decor van de revolutionaire na-oorlogse
tijden. Die mentaliteitswijziging is door Franquin briljant
gechroniqueerd.
Misschien is de inspiratie van Franquin groter in het Franstalige
gedeelte van het land. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Geen
idee, omdat ik geen kenner ben van zijn œuvre. Ik denk
dat ik een vroege bundeling heb liggen ergens, die gaat over
een liftboy. Is dat misschien Robbedoes? Het idee
om een reeks verhalen te maken over iemand die de werking
van een lift controleert, vind ik geniaal. Uit die achtergrondpersonages
zijn zeer interessante helden te maken. Met Cowboy Henk
hebben wij een reeks van een tachtigtal korte gags gemaakt
over de lift als fenomeen. De lift is een actueel iets, zeker
ook nà 09/11 waar trap en lift zo in de belangstelling
zijn gekomen. De geest van Franquin was nooit ver weg bij
het maken van die reeks. |
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ik
lees weinig strips omdat ze mijn werk teveel beïnvloeden.
Liever laat ik me inspireren door de Grote Meesters, de Vlaamse
Primitieven het meest, de barokschilders, de Japanse prentkunstenaars
(bij wie Franquin ongetwijfeld aanleunt, Hokusai
noemde zichzelf: "oude man, gek van tekenen", een
titel waar Franquin zichzelf zeker zou in herkennen!), enzovoort...
Soms als ik een pagina van Franquin bekijk denk ik: geniaal,
qua concept! Laten we ook zoiets maken. Visuele humor is belangrijk.
Als je humor maakt, onthouden de mensen het meest de visuele
kant ervan. Dat maakt slapstick zo'n rijk genre natuurlijk.
Franquin werkt nog geheel in de geest van de vroege Hollywood-komieken.
Z'n werk heeft diezelfde anarchistische energie. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Het œuvre van Franquin wint elke dag aan belang.
Dat komt doordat de digitale wereld het handschrift, de
kalligrafie tot een verloren Kunst heeft gedegradeerd. Grafiek,
krassen met een pen op papier, kalligrafie, al schrijvend
tekenen en al tekenend schrijven is de kunst van Franquin
en is dus bijzonder actueel. Zwarte inkt op een wit maagdelijk
vel papier, de goede oude tekenpen, ziedaar het leven van
de man.
|
|
|
|