|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Franquin was de reden dat ikzelf striptekenaar wilde
worden. Als klein jongetje viel ik midden jaren vijftig in
de periode dat Franquin geen foute lijn kon trekken. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Ik
ben altijd een Robbedoes-fan gebleven, en ook van
Ton en Tineke, hoe leuk ik Guust Flater
op zich ook vond. Het is trouwens kenmerkend dat Franquin
in twee genres een volledige topcarrière kon maken.
Ik heb Franquin later een paar keer ontmoet, eerder zijdelings,
al heb ik wel een keer met hem in een taxi gezeten. Eerlijk
gezegd denk ik achteraf dat ik uit pure bewondering een beetje
afstand hield. Franquin was heel toegankelijk en tekende op
een kaartje meteen zo’n telefoontje met zijn nummer
erbij. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Ik
heb geen uitgesproken voorkeursboek, bijna elk boek is een
heruitvinding van hetzelfde overgrote talent. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Ik denk dat hij als één van de founding
fathers van de West-Europese bande dessinée,
die nu als een volwaardige stripstroming naast de comics
en de manga staat, van enorme invloed is geweest. Die invloed
overstijgt eigenlijk zijn eigen strips.
Het feit dat Spirou als blad kon bestaan en daarmee
één van de fundamenten is geweest waarop het
gebouw van de huidige strip is opgetrokken, voor een aanzienlijk
deel zijn verdienste is.
|
|
|
|