|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Wat mij betreft staat Franquin in de top 5 van allerbeste
tekenaars en vertellers ooit. Fantastisch hoe hij in staat
was met beeld de grap te vertellen. De grap zit niet in de
clou, maar vanaf plaatje 1 is het al grappig: door hoe hij
zijn figuren laat acteren, door de opbouw, door alles egenlijk.
|
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Pas toen ik een jaar of twaalf was, leerde ik het werk van
Franquin kennen. Dat was in een kiosk in de metro van Rotterdam.
Daar lagen zijn boeken. Ik was als kind vooral in de weer
met Amerikaanse comics en werd in het werk van Franquin getroffen
door de helderheid, de overzichtelijkheid. Ik had niet genoeg
geld bij me en kon dus niks kopen. Ik heb toen zo lang mogelijk
in de kiosk gestaan om te kunnen genieten. Twee metro's gemist
en een boze moeder. Later ben ik het natuurlijk zo snel mogelijk
gaan kopen. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Mijn favoriete figuur is de vroege Robbedoes. De
eerste Robbedoezen zijn ook mijn favoriete albums.
Het Masker der Stilte en Pas op Kwabbernoot!
staan hoog op de lijst. Een mooie gag vind ik de scène
waarin de Marsupilani geconfronteerd wordt met katten en zich
verschrikkelijk gaat uitsloven om hen te charmeren. De onverschilligheid
en leeghoofdigheid waarmee deze katten op hem reageren, vind
ik zo goed geraakt.
|
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ja, vooral door zijn strakke manier van vertellen. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Sla willekeurig welke Nederlandse of Belgische
strip open en u ziet het.
|
|
|
|