Hanco
Kolk

[gecontacteerd door Marc Bastijns]
Albums van Hanco Kolk (1957, Nederland):
Club Paradise (Oog & Blik)Falco en Donjon: Het Pipvirus (scenario voor Uco Egmond, collectie Stripreeks, Klein Book Services Erica)Gilles de Geus (coscenario van Peter de Wit, 10 albums, Oberon/Arboris/De Plaatjesmaker/Silvester)Inspecteur Netjes (Uitgeverij De Harmonie)Kaatje Is Verdronken (collectie De Pincet Reeks, De Plaatjesmaker)Kolk & de Wit Betraden hun Archief en Vonden dit... (in samenwerking met Peter de Wit, 2 albums, De Plaatjesmaker)Meccano (3 albums, Arboris (deel 1-2)/Uitgeverij De Harmonie (deel 3) + 4 comics, Bries)De Muziekbuurters (scenario voor Ben Westervoorde, coscenario met Evert Geradts (deel 2), Silvester)Retraite (Oog & Blik)S1ngle (scenario van Peter de Wit, 5 albums, Uitgeverij De Harmonie + 1 pocket, collectie Rainbow Pockets, Uitgeverij Maarten Muntinga).

Website: www.s1ngle.nl www.hancokolk.nl
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Wat mij betreft vind ik het belangrijkste dat Franquin een dienstbare tekenaar was, die zijn brille in dienst stelde van de gag of het verhaal in plaats van ermee te pronken.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik denk dat ik pas werkelijk kennis met hem maakte en hem leerde waarderen nadat ik bevriend geraakt was met Yves Chaland, en via Yves mijn focus en waardering verplaatste van Amerikaanse underground naar de klassieke Belgische school. Natuurlijk ook naar Tillieux, maar Franquin was de Meester.
Ik heb hem niet gekend. Helaas misschien, of gelukkig. Wie zal het zeggen. Zijn werk is voldoende voor mij.

Ik heb een origineel van hem aangeraakt.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Bravo Brothers. Het enige verhaal — en werkelijk het enige stripverhaal ooit — waar ik de slappe lach om kreeg.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Uiteraard, denk ik. Niet aanwijsbaar misschien, maar de manier waarop hij verhalen vertelde, zijn compositiekeuzes en het vertelritme zijn ijkpunten voor mij.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
De meest vanzelfsprekende impact is natuurlijk het feit dat hij — samen met Morris — nog steeds een belangrijke kurk is waarop uitgeverij Dupuis drijft. Artistiek gezien is hij een icoon, nauwelijks verouderd en nooit geëvenaard qua stijl.