Gos
(Roland Goossens)

[gecontacteerd door Marc Bastijns]
Albums van Gos (1937, België):
Guus Slim (scenario van Maurice Tillieux, deel 13-16 + Guus Slim Omnibus deel 2, Dupuis)Jakke en Silvester (coscenario met Peyo/Derib (deel 2) voor François Walthéry, 3 albums, collectie Reeks Jeugdzonden, Dupuis)De Katamarom (coscenario van Walt, deel 13-36, 36 albums, Dupuis (deel 1-34)/Glénat (deel 35-36))Natasja (scenario voor François Walthéry, deel 1-2, Dupuis)Robbedoes en Kwabbernoot (coscenario voor André Franquin, deel 19, Dupuis)De Smurfen (in studioverband met Peyo, deel 5-6, Dupuis) Steven Sterk (coscenario met Peyo voor Peyo (deel 4)/François Walthéry (deel 4-6), Dupuis).

Website: membres.lycos.fr/fcheslet
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Ik denk dat wat Franquin zo bijzonder maakt, zijn kijk op de wereld is en vooral ook op de stommiteiten van de mensen. Ik heb het buitengewone geluk gehad met en voor hem te werken.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
In die tijd werkte ik in de studio van Peyo en regelmatig kwam Franquin eens binnenspringen bij zijn vriend Peyo en begroette dan ook Walthéry en mij. Op een dag deelde hij ons zijn beslissing mee met Robbedoes te stoppen. Deze reeks boeide hem niet meer en zijn ware passie was Guust. Aangezien hij een nieuw verhaal van Robbedoes begonnen was, hoorde mijnheer Dupuis dat hij het tot een goed einde zou brengen.
Peyo en ik hebben hem dan gevraagd ons zijn verhaal te vertellen. Het bleek allemaal veel te lang en we hebben hem voorgesteld het album over te nemen vanaf het punt waar hij gekomen was en vooral het te beëindigen in dertig pagina's waaraan dan de dertig pagina’s van Bravo Brothers toegevoegd konden worden om zo een album van zestig pagina’s te maken: Hommeles in Rommelgem.
De zaak werd snel beklonken en Franquin zette zich zowaar aan het tekenen van een scenario door een jonge tekenaar... die ik in die tijd was. Het was tijdens het tekenen van dit verhaal dat hij me op een dag een grote les in bescheidenhed en professionalisme gaf. Een gezichtspunt in een tekening beviel hem helemaal niet, terwijl ik het schitterend vond. Na enkele minuten na te denken, verscheurde hij de pagina en begon hij opnieuw te tekenen! Ik moet erkennen dat die nieuwe versie zelfs nog ongelooflijker was.
Enkele jaren later had ik hetzelfde probleem bij de Katamarom. Ik herinnerde me dat voorval van Franquin en ik heb hetzelfde gedaan. Bedankt, Franquin!
Nog steeds in die zelfde periode, hadden we de gewoonte mekaar te ontmoeten, Peyo, Franquin, Roba, Jidéhem, Walthéry en ik, om ideeën voor gags te zoeken voor elkaar en het is net in deze sfeer van geestdrift dat Franquin aan ons zijn ware aard toonde: iemand die voortdurend de kleine dingen des levens in een grote grap veranderde. Voor hem was alles een aanleiding om te lachen... daarbij beeldde hij al zijn vondsten uit... ach wat een zaligheid.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Welk album ik verkies? Allemaal en dan vooral De Gorilla Heeft het Gedaan voor het verhaal Een Rustige Vakantie dat daar bij gevoegd werd.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Franquin heeft zeer zeker mijn stijl beïnvloed, net zoals Peyo en Tillieux dat gedaan hebben. Bedankt allemaal!

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Ik denk dat indien vandaag de dag zo veel tekenaars gagstrips maken, ze dit te danken hebben aan Franquin.
Ikzelf zeg hem eens te meer: bedankt Franquin!

[vertaald door Marc Bastijns]