Gleever
(Gerard Leever)

[gecontacteerd door Peter D'Herdt]
Albums van Gleever (1960, Nederland):
Dik van Dieren en zo (Silvester)Het Felix Flux Museum (coscenario van Kees de Boer, 3 albums, Big Balloon (deel 1-2),Silvester)Gemengd Dubbel (scenario van Jan van Die, 3 albums, Uitgeverij Divo)Gleevers Dagboek (De Meulder)Kanaal 13 (scenario van Jan van Die, Uitgeverij Divo)Oktoknopie (4 albums, Malmberg (deel 1)/Silvester (deel 3-4))Superhobo! (collectie De Pincet Reeks, De Plaatjesmaker)Suus & Sas (4 albums, Sanoma Uitgevers).

Website: www.gleever.nl
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Franquin is een uniek talent en wat mij betreft een van de vijf beste striptekenaars ter wereld. Hij krijgt het voor elkaar om iemand aan het lachen te krijgen met alleen zijn tekeningen. Tekent een andere tekenaar een Guust-gag dan zou het een aardige strip zijn, maar Franquin
voegt met zijn tekeningen zoveel toe. Bovendien heeft hij geen zwakke plek. Hij kon gewoon alles!
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik denk dat ik de Guust-albums het eerst zag en later pas Robbedoes, waarvan ik eigenlijk nog meer onder de indruk was. Helaas heb ik hem nooit mogen ontmoeten, maar wat ik van hem hoorde, is dat hij een erg bescheiden en sympathiek man was.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Wat mij toch het meest aantrok waren de Robbedoes-avonturen waarin sfeer, spanning en humor hand in hand gingen. Mij komen dingen voor ogen als de wielerscène uit Pas op, Kwabbernoot! (het is onder tekenaars algemeen bekend hoe moeilijk het is om fietsen te tekenen), onderwaterscènes uit Het Schuilhol van het Zeemonster en de gorilla's uit De Gorilla heeft het Gedaan.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Als tekenaar ongetwijfeld, al kan ik niet direct dingen aanwijzen want er zijn meer tekenaars die me beïnvloed hebben.
Zijn komische tekeningen hebben altijd hun basis in realisme en pas later is dat in mijn werk ook te zien. Ik denk dat zijn Robbedoes-verhalen ook wel hebben meegewerkt aan het feit dat ik de avonturenverhalen van Felix Flux wilde tekenen.
Verder heb ik in bijvoorbeeld Suus & Sas een terugkerend thema van Suus die verliefd is op de frietverkoper en waarbij het haar maar niet lukt een date met hem te regelen. De contracten van Demesmaeker hebben daar zeker, hoewel eerst nog onbewust, invloed op gehad.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Misschien wel te weinig, althans in Nederland. Het knullig tekenen wordt hier tegenwoordig als een voordeel gezien en met klassieke strips kom je nog moeilijk aan de bak. Uitzonderingen zijn er gelukkig altijd en we hebben natuurlijk met Havank van Daan Jippes een prachtige opvolger van de vijftigerjaren-Franquin.