|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Franquin is een uniek talent en wat mij betreft
een van de vijf beste striptekenaars ter wereld. Hij krijgt
het voor elkaar om iemand aan het lachen te krijgen met alleen
zijn tekeningen. Tekent een andere tekenaar een Guust-gag
dan zou het een aardige strip zijn, maar Franquin
voegt met zijn tekeningen zoveel toe. Bovendien heeft hij
geen zwakke plek. Hij kon gewoon alles! |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Ik denk dat ik de Guust-albums het eerst zag en later
pas Robbedoes, waarvan ik eigenlijk nog meer onder
de indruk was. Helaas heb ik hem nooit mogen ontmoeten, maar
wat ik van hem hoorde, is dat hij een erg bescheiden en sympathiek
man was. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Wat mij toch het meest aantrok waren de Robbedoes-avonturen
waarin sfeer, spanning en humor hand in hand gingen. Mij komen
dingen voor ogen als de wielerscène uit Pas op,
Kwabbernoot! (het is onder tekenaars algemeen bekend
hoe moeilijk het is om fietsen te tekenen), onderwaterscènes
uit Het Schuilhol van het Zeemonster en de gorilla's
uit De Gorilla heeft het Gedaan.
|
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Als tekenaar ongetwijfeld, al kan ik niet direct dingen aanwijzen
want er zijn meer tekenaars die me beïnvloed hebben.
Zijn komische tekeningen hebben altijd hun basis in realisme
en pas later is dat in mijn werk ook te zien. Ik denk dat
zijn Robbedoes-verhalen ook wel hebben meegewerkt
aan het feit dat ik de avonturenverhalen van Felix Flux
wilde tekenen.
Verder heb ik in bijvoorbeeld Suus & Sas een
terugkerend thema van Suus die verliefd is op de frietverkoper
en waarbij het haar maar niet lukt een date met hem te regelen.
De contracten van Demesmaeker hebben daar zeker, hoewel eerst
nog onbewust, invloed op gehad. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Misschien wel te weinig, althans in Nederland.
Het knullig tekenen wordt hier tegenwoordig als een voordeel
gezien en met klassieke strips kom je nog moeilijk aan de
bak. Uitzonderingen zijn er gelukkig altijd en we hebben
natuurlijk met Havank van Daan Jippes
een prachtige opvolger van de vijftigerjaren-Franquin.
|
|
|
|