Gerrit
de Jager

[gecontacteerd door Peter D'Herdt]
Albums van Gerrit de Jager (1954, Nederland):
Bert J. Prulleman
(het eerste deel onder het gezamenlijke pseudoniem Prutswerk met Wim Stevenhagen, Espee)
De Familie Doorzon (28 albums en een resem vakantiealbums, gidsen, pockets en diverse meer, Espee / Oberon / Big Balloon / Uitgeverij M / Standaard Uitgeverij, de eerste 4 albums onder gezamenlijk pseudoniem van Prutswerk) Eva en Adam (scenario's voor 6 albums getekend door Philippe Bercovici, Big Balloon) Han Gewetensvim (1 album door Prutswerk, Espee) Han & Hanneke (door Prutswerk, medewerking aan deel 3, Espee) Liefde en Geluk (4 albums, Espee + 6 albums en een pocket, Big Balloon + 1 album, Uitgeverij M) Mik (2 albums, VNU / Sanoma Uitgevers) Love Is in the Air (deeltje in De Pincet Reeks van De Plaatjesmaker) Roel en Zijn Beestenboel (4 albums, Espee + 10 albums, Dupuis + 1 album, Big Balloon) Sneek (1 album, Big Balloon) S.O.S. Zeezicht (scenario's voor Erik Varekamp, 2 oblongalbums, Sherpa) Strips in Stereo (initiatiefnemer en een bijdrage, De Harmonie) Toon Ladder (1 album, Espee + 1 album, Big Balloon) Zoek (1 album, Big Balloon) Zusje (5 pockets, Uitgeverij Maarten Muntinga + 1 omnibus, Uitgeverij M).

Kleine wereld:

Gerrit de Jager publiceerde in 1976 zijn eerste strips in De Vrije Balloen, een tijdschrift dat ook nog Zwartkijken van Franquin zou publiceren nadat het 'clandestiene' Spirou-supplement Le Trombone Illustré werd opgeheven
In navolging van de befaamde Franquin-signaturen (zie onderaan deze pagina, sloot hij tientallen gags van Eva en Adam af met een minicartoon van de slang uit de strip.

Website:
www.doorzon.nl
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Zijn enorme tekentalent en gevoel voor humor. Dat laatste is meteen ook de reden dat hij nooit zal worden opgenomen in het rijtje met de grootste kunstenaars van de 20ste eeuw. Maar daar hoort hij zeker bij.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik vond zijn albums eigenlijk te druk en had in het begin geen zin om ze te lezen. Een schoolkameraad spoorde me aan dat toch eens te doen en ik was toen meteen verkocht.
Ik heb Franquin zelf tweemaal ontmoet. Een keer in Amsterdam bij een opening van een tentoonstelling in Lambiek (Peter Pontiac was daar ook, pd'h). Er bestaat trouwens een foto van, waar ik samen met hem op sta. De andere keer was in Charleroi op een feestje van Dupuis waar hij ongelukkig zat te wezen. Ik trof hem uiteindelijk bij mijn vertrek aan, ver van het diner en verstopt achter een palm in de hal.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Het achtste deel van Guust (Flaters van Formaat, pd'h), omdat dat het hoogtepunt van Franquins creativiteit en tekenkunst was.
Mijn favoriete personage is Kwabbernoot. Daar heb ik namelijk veel compassie mee.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ik heb net als elke striptekenaar eerst geprobeerd om zijn tekenstijl te imiteren. Vruchteloos natuurlijk (lacht). Daarna legde ik me toe op zijn timing en onderwerpkeuze. Heel veel van geleerd.
Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Horden striptekenaars proberen nog steeds om Franquin na te apen. In die zin is hij net zo'n ijkpunt als Hergé, die ook al zijn navolgers heeft.
In feite kan je Hergé en Franquin beschouwen als de Rolling Stones en de Beatles van de strip... in die volgorde.