Gerolf
Van de Perre

[gecontacteerd door Marc Bastijns]
Albums van Gerolf Van de Perre (1965, België):
Steenstof (Oogachtend).
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Onder de meesters van de lijn is hij de antipode van Hergé en andere Jacobsen met hun bedaarde klare lijn. In Franquins vlotte lijnvoering blijft de energie en de snelheid van het schetsen behouden. Daarbij verschijnen ook spontaan verschillen in lijndikte: de vettere, waar hij iets wou beklemtonen, fijnere die meer omspelen of sfeer scheppen, maar ook een indruk van diepte verlenen. Kortom, wat ze plastisch noemen. Mij spreekt dat meer aan dan de eenvormige lijnen in heel wat klassieke strips.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Met albums van Guust Flater als vroege tiener. Ze gingen wel eens de klas rond als er na een examen nog 'studie' was.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Artistiek kies ik dat 'zwarte album'. Ik herinner me dat de burgemeester van Rommelgem door zijn stadhuistaal mijn favoriet nevenpersonage was. Hij heeft de maker van Olivier Blunder (van Greg, mb) vermoedelijk flink besmet.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Nee. Ik kwam uit een andere richting overgewaaid, van 'schilderen', en neem daarvan inspiratie mee. Daardoor heb ik eigenlijk niets met genres als dat van Franquin te maken. Ik moet bekennen dat ik in jaren zo'n oudere dingen niet meer gelezen heb.
Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
In het humoristische genre is bijvoorbeeld De Onnoembaren, met de haast kalligrafische lijnen en de sarcastische tekst zeker uit zijn school.