Freek
van Haagen

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Freek van Haagen (1976, Nederland):
Zornik (scenario van Mario Boon, Mezzanine) deelname aan Pulp Deluxe (Bee Dee).

Website: www.freekvanhaagen.nl
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Wat hem bijzonder maakt??? Dat is een lijst!!! Om kort te gaan: prachtige lijnvoering, ontzettend humoristisch en een enorm gevoel voor compositie en het krachtig en vlot neerzetten van een sterke tekening. En natuurlijk het vertellen van een goede grap.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik ken zijn werk van heel vroeger toen ik zelf nog een kleine spruit was. Bij mij in de familie lazen we Asterix en Obelix en Guust Flater, later ook Marsipulami. Guust is nog steeds zijn sterkste creatie vind ik. En eigenlijk niet eens alleen omdat het grappig was maar omdat ik Guust haast een echt figuur vond. Van de meeste bekende stripfiguren kan ik geen karaktertrekken opnoemen. Ze zijn of avontuurlijk, of goudeerlijk (te eerlijk :-), of een detective. Meestal maakt het type verhaal de stripfiguur. Guust is echter Guust. Een warrige dromer die iedere keer weer op de proppen kwam met een nieuw waanzinnig idee. Het is niet zomaar een figuurtje wat grapjes maakt. Guust is vertederend, warrig, een slaapkop, bijna een echt persoon. Een van de grappigste strookjes vond ik diegene waar hij voor zijn goudvissen een tunnel door het hele pand aan legt. Dwars door de muren en verdiepingen. Zoiets kan alleen Guust verzinnen. Dat maakt hem een stripfiguur die met kop en schouders boven de meest stripfiguren uitsteekt.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Guust Flater. De gehele serie. Een goede nummer twee is Zwartkijken. Humor, humor, humor!!!
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ja, absoluut. Ik geef toe vaak te jatten van de meester.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Dat kan ik eerlijk niet zeggen. Er gebeurd ontzettend veel op de markt en er is ontzettend veel. Te veel denk ik soms. Welke invloed hij vandaag heeft, weet ik niet. Maar hij heeft zeker zijn stempel gedrukt op een hele generatie tekenaars. Net zoals Disney, Hergé en tal van andere grote tekenaars.