François
Walthéry

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van François Walthéry (1946, België):
Betty Strip (Studio Comixland)Een Echte Vrouw! (cotekenaar Bruno Di Sano (deel 2), scenario van Fritax (deel 1)/Mythic (deel 2), 2 albums, Uitgeverij De Boemerang)Jakke en Silvester (scenario van Peyo/Vicq (tome 1)/Derib (tome 2)/Gos (tome 3-4), 4 albums, collectie Reeks Jeugdzonden, Dupuis)Natasja (scenario door diverse scenaristen, 19 albums, Dupuis (deel 1-13)/Marsu Productions (deel 14-15, 17-19)/Big Balloon (deel 16))De Ouwe Blauwe (scenario van Raoul Cauvin, collectie Het Beste uit Robbedoes, Dupuis)Rattekopje (scenario van Serdu (deel 2), 2 albums, Marsu Productions) Pipo (scenario van Mittéï, Wonderland Half Vier Productions)Rubine (cotekenaar Dragan de Lazare (deel 1-8)/Boran Kovacevic (deel 9-10), scenario van Mythic, 10 albums, Lombard)Steven Sterk (cotekenaar Peyo (deel 3-4), scenario van Yvan Delporte/Peyo/Gos (deel 4-5), deel 3-6, 4 albums, Dupuis)Tchantchès (coscenario van Michel Dusart/Jean Jour/François Walthéry, Khani)De Vrouw van mijn Dromen (scenario van Fritax, P&T Productions).

Website: www.natachamania.be walthery.over-blog.com
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Hij was een van de geniaalste tekentalenten van de stripwereld. Vergeet niet dat hij het vak geleerd heeft van een andere grootmeester, Jijé. Hij is nooit gestopt met zoeken en bleef onophoudelijk vernieuwen door zichzelf altijd opnieuw in vraag te stellen. Hij heeft een kentering in de strip teweeggebracht waar je niet omheen kan. En vooral, hij had geen dikke nek! Daarvan kunnen sommige jongeren nog iets leren...
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik ben de eerste keer met Franquin in aanraking gekomen toen ik het Robbedoes-album Er is een Tovenaar in Rommelgem las. Later heb ik hem in de studio van Peyo ontmoet. Peyo en Franquin waren goede vrienden, ze zagen elkaar vaak. Later, in 1963, ben ik bij Franquin thuis beginnen werken. Toen is er een bijzondere verstandhouding tussen ons ontstaan. En niet alleen op professioneel vlak, want Franquin was, net als ik, een grote jazzliefhebber. Ik heb voor hem met plezier vele muziekbandjes opgenomen. Ik herinner me ook dat hij een geduchte tafelvoetballer was. Had je de pech van hem te winnen, wat zeer zelden gebeurde, dan wilde hij meteen zijn revanche en speelde hij door tot hij opnieuw won. Hij was een slechte verliezer, toch als het om tafelvoetbal ging! Hij speelde altijd om te winnen.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Mijn favoriete personages van Franquin zijn Ton en Tineke. Wat de albums betreft gaat mijn voorkeur naar Er is een Tovenaar in Rommelgem, Het Nest van de Marsupilami's, De Gevangene van Boeddha, Pas op, Kwabbernoot!... Eigenlijk heeft Franquin geen slechte strips gemaakt. Er zijn alleen bepaalde albums waar ik meer van houd dan van anderen.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Door met hem samen te werken ben ik uiteraard door hem beïnvloed geweest. Maar ik denk dat ik hem al probeerde te kopiëren nog vóór ik hem persoonlijk kende.
Ik herinner me dat hij me eens vroeg om naast hem te komen zitten terwijl hij Hommeles in Rommelgem tekende. Dat moet in 1969 geweest zijn. Door hem gewoon te observeren, heb ik meer geleerd dan door een jaar te werken. Maar ik moet zeggen dat ik ook wel beïnvloed ben door Tillieux en Uderzo.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
De impact van Franquin op de strip is immens. Heel veel tekenaars zijn sterk door zijn werk beïnvloed, zoals Wasterlain, die op zijn beurt andere tekenaars heeft geïnspireerd, zoals Hardy, Benn, Conrad... Maar vergeet niet dat Jijé er vóór Franquin was...

[vertaald door Jeroen François / eindredactie door Peter D'Herdt]