François
Schuiten

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van François Schuiten (1956, België):
The Book of Schuiten (Casterman) Carapaces (op scenario van Luc Schuiten, Arboris) Dolores (samen met Benoît Peeters scenario voor Anne Baltus, Casterman) De Duistere Steden (op scenario van Benoît Peeters, 11 albums, Casterman) Gwendoline (in samenwerking met Claude Renard, Arboris) Herinneringen aan het Eeuwig Heden (op scenario van Benoît Peeters, Arboris) De Holle Aarde (op scenario van Luc Schuiten, Arboris) De Maanpaarden (Casterman) De Medianen van Cymbiola (op scenario van Claude Renard, Arboris) NogegoN (op scenario van Luc Schuiten, Arboris) Plagiaat (samen met Benoît Peeters scenario voor Alain Goffin, Oranje) De Poorten naar het Onmogelijke (op scenario van Benoît Peeters, Casterman) De Rail (op scenario van Claude Renard, Arboris).

Kleine wereld:
Met De Duistere Wereld creëerde François Schuiten op scenario van Benoît Peeters een eigen imaginaire stedencyclus waarvan Brüsel er één van is. Franquin schiep het landelijke Rommelgem, maar voor Guust Flater vond hij een stad uit dat het midden hield tussen Parijs en Brussel.

Website: www.urbicande.com
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Zijn onverzadigbare passie voor de tekenkunst.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik heb hem zeer jong ontdekt als lezer. Ik heb hem zelf ontmoet toen ik mijn studies in het Sint Lucas-instituut begon. Hij maakte deel uit van de 'anciens' en onder hen was hij het meest open, het meest vrijgevig en het meest geïnteresseerd in ons werk. Die enkele tips die hij mij gegeven heeft, blijven tot op vandaag pertinent en echoën nog steeds na in mijn hoofd.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Ik hou heel veel van QRN op Bretzelburg. Het is ongetwijfeld het meest bijzondere boek. Getekend in een periode waarin hij leed aan een depressie, behandelt dat boek voor mij net dat onderwerp met heel veel kracht en intelligentie.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Hij heeft me erg gepusht naar werken in zwart-wit en als ik daar vaak naar teruggrijp, is dat ook dankzij hem.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Ongetwijfeld is zijn invloed aanzienlijk, hoewel maar heel weinig auteurs hun werk met evenveel diepgang kunnen uitvoeren als hij.

[vertaald door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt]