Francis
Bergèse

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Francis Bergèse (1941, Frankrijk):
De Avonturen van Buck Danny (scenario van Jean-Michel Charlier, deel 41 t/m 44 + scenario van De Douhet, deel 45 + eigen scenario, vanaf deel 46, Dupuis + Buck Danny integraal, vanaf deel 14, Dupuis) Biggles (13 albums, Claude Lefrancq + scenario voor Bernard Asso, deel 10, Claude Lefrancq/Lombard/Miklo)Biggles Presenteert... (deel 1, Miklo)Dany, Flying Doctor (Claude Lefrancq)Vliegende Taxi (Claude Lefrancq).

Website: auteurs.aeroplanete.net/index2.php?auteur=bergese
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
De grote precisie in zijn tekeningen samen met een nooit geziene levendigheid. Zijn doeltreffende manier om een verhaal te vertellen.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Toen ik zeven was heb ik, zonder het eerst te beseffen, de Robbedoes van Franquin op hetzelfde moment ontdekt als het eerste avontuur van Buck Danny. Beide stonden in de verzamelband nummer 21 van het weekblad Robbedoes, de bundel met de eerste vier maanden van 1947. Dat album is trouwens nog vele jaren mijn lievelingsboek gebleven. Door de erbarmelijke toestand waarin het op de duur verkeerde, heeft mijn moeder het uiteindelijk in de vuilnisbak gekieperd... Een drama!
Dankzij Jean-Michel Charlier heb ik de kans gehad om Franquin te ontmoeten en er gedurende een dik kwartier een bevoorrecht gesprek mee te hebben. Dat moet in 1982 geweest zijn. Ik was toen bijna klaar met mijn eerste album van Buck Danny. Ik herinner me hem als een beminnelijke man, zonder enig spoor van verwaandheid.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Mijn favoriete album is De Dictator en de Paddestoel. Het Metomol, het gas dat alle metalen doet smelten, vormde de bron van een waterval aan werkelijk onweerstaanbare grappen. Maar mijn lievelingspersonage, dat pas later zijn opwachting maakte toen ik in mijn tienerjaren zat, is natuurlijk Guust, die ik tot het einde trouw ben gebleven. Zijn uitvindingen zoals de Flaterfoon en de Kauwguust staan voor altijd in mijn geheugen gegrift. Het is waarschijnlijk wel zo dat ik mezelf wat kan herkennen in die figuur!
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Hij moet zeker ergens wel een invloed op mij gehad hebben. Wanneer je van iets houdt, blijft er altijd wel wat hangen. Maar ik heb nooit geprobeerd iets op zijn Franquins te maken (al heb ik me ooit even op het humoristische pad begeven), dat zou zeker op een mislukking zijn uitgedraaid.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
In zijn tijd maakte Franquin school. Het lijkt erop dat hij nu, door de mangahype, een beetje vergeten is en dat vind ik jammer. Maar ik ben niet pessimistisch over de toekomst van zijn werk. Het zijn klassiekers en ze zullen nooit vergeten worden.

Bijgevoegd vindt u een foto van een tussenschot van mijn kamer toen ik in het leger zat in Bougie (Algerije) in 1963.

[vertaald door Jeroen François / eindredactie door Peter D'Herdt]