Erik
Meynen

[gecontacteerd door Peter D'Herdt]
Albums van Erik Meynen (1957, België):
De Avonturen van Tommy Gun & Marion Lee
(scenario's voor Pjotr, Magic Strip) Een Bos op Zoek naar Bomen (didactisch album op scenario van Herman Brusselmans) De Jaren van Dehaene (cartoon- en gagsbundel, The House of Books) Jean Pierre van Rossem (op scenario van Jean Pierre van Rossem, 2 albums bij Loempia) Paniek in de Politiek (cartoon- en gagsbundel, The House of Books) De Plannen van Verhofstadt (cartoon- en gagsbundel, The House of Books) Pietje (scenario's voor Pjotr, Magnum-Reeks van De Dageraad) De Terugkeer van Roxane (scenario voor Pjotr, Buldog Reeks van Magic Strip) Suske en Wiske (medewerking aan scenario van onder andere De Europummel, Standaard Uitgeverij) Twee kortverhalen voor Unizo, getekend door Dirk Stallaert.

Kleine wereld:

De twee albums De Avonturen van Tommy Gun & Marion Lee en De Terugkeer van Roxane verschenen bij Magic Strip in 1983. Erik Meynen is er de scenarist van. De tekenstijl is die van de atoomstijl, toen volop in opmars. De atoomstijl werd geconcipieerd door onder meer Yves Chaland en Serge Clerc. Het is een synthese van de tekenstijlen uit de jaren vijftig van Willy Maltaite (Baard en Kale), Maurice Tillieux (Felix, Guus Slim)... en André Franquin!
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Hij was stilistisch heel vernieuwend. En het is natuurlijk gewoon een fantastisch goede tekenaar.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Zoals velen heb ik Franquin leren kennen in het weekblad Robbedoes. Ik herinner mij wat foto's en interviews in de pers en ik herinner mij de albums. Maar jammer genoeg heb ik hem nooit persoonlijk ontmoet.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
(gedecideerd) Guust Flater. De eerste vier albums met die halvepaginagags hebben een onvergetelijke indruk op mij gemaakt. Guust is een van de eerste gagstrips die ik ooit heb gelezen en ik vind het nog altijd één van de beste. De manier waarop Guust luiheid koppelt aan inventiviteit is uniek en heeft hilarische strips opgeleverd.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Vooral in de manier waarop je een gagstrip uitwerkt. Ik heb in 1997 een hommagegag gemaakt waarin Guy Verhofstadt (die toen nog geen premier was) opgevoerd wordt als Guy Flater (de gag in kwestie staat in het boek De Jaren van Dehaene, pdh). Een koosnaam waarmee hij door zijn tegenstanders soms nog wordt aangesproken. (lacht)
Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Bij elke nieuwe generatie striptekenaars zijn er wel een aantal die teruggrijpen naar de stijlkenmerken van Franquin. Je ziet zijn invloed eigenlijk overal.