Eric
Maltaite

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Eric Maltaite (1958, België):
421 (op scenario van Stephen Desberg, 1 album, collectie Debuut, Dupuis + 10 albums, Dupuis) Baard en Kale (op scenario van Stephen Desberg, assistentie voor Will, deel 32, Dupuis) Carmen Lamour (op scenario van Stephen Desberg, 2 albums, P&T Productions) Mono Jim (op scenario van Denis Lapière, collectie Metro, Blitz) Robinsonne (collectie Parodiereeks, Arboris).

Kleine wereld:
Eric Maltaite is de zoon van Willy Maltaite = Will, met wie Franquin ooit De Bende van Vier uitmaakte. De jonge Eric was kind aan huis bij Franquin en vice versa.

Website: www.maltaite.com
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Franquin was een tekenaar die alles wat hij op papier zette heel goed bestudeerde. Hij documenteerde zich enorm en schetste alles uit. Hij nam zo zijn tijd dat het toeval geen enkele kans maakte. Hij hield ook echt van het tekenen op zich. Dat zie je wel aan zijn haast oneindig scala van gezichtsuitdrukkingen.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Toen ik nog een kind was kwam hij vaak bij ons thuis. Samen met Peyo en de anderen zaten ze dan in het salon van mijn vader. (lacht) Franquin die wou altijd met me spelen, maar ik mocht van mijn vader (Willy Maltaite of Will, wp) nooit met hem dansen!
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Ik ben gek op Pas op Kwabbernoot en vooral op De Gevangene van Boeddha. In die albums hangt zo’n bijzondere sfeer: er is niet alleen die modernistische stijl en de sterke karakterschets van de (neven)personages, maar de exotiek zelf wordt er zeer goed omgezet in de tekeningen. Bovendien is het scenario van Greg pure topklasse.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ik ben afgestudeerd aan de school van Marcinelle waar Franquin de grootste leraar was. Ik kan niet zeggen dat ik rechtstreeks beïnvloed ben, maar onrechtstreeks zeker en vast. Dat kan ook niet anders.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Franquin maakt deel uit van ons kunstpatrimonium. Zijn doortocht heeft een enorme invloed nagelaten in de wereld van de strip.

[vertaald door Wouter Porteman]