|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
De onuitputtelijke energie die in zijn beelden zit en de verbeelding
die zijn verhalen en gags heel apart maken, zijn aparte stijl
en volledige meesterschap van het tekenen zorgen ervoor dat
je niet anders kan dan massa's respect voor hem hebben. De
Franquin-albums worden gelezen en geapprecieerd door jong
en oud. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Toen ik op jonge leeftijd de stapels strips van mijn vader
begon door te nemen: eerst Sus & Wis, dan Robbedoes
en Kwabbernoot, vervolgens Tardi,...
Zelf begon ik ook te verzamelen en heb toen nog een aantal
Guusten erbij gehaald, waar ik en mijn zusjes hopen
plezier mee hebben gehad. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Het kortverhaal uit (als ik me niet vergis) De Zwarte
Hoeden (staat inderdaad in dit album, maar het is wel getekend
door Franquins leermeester Jijé, mb)
waarin Robbedoes door één of andere vloek ondersteboven
rond moet lopen op de plafonds in zijn huis. De details zijn
me nogal vaag maar het was wel mijn favoriete passage omdat
ze zo realistisch overkwam. We hebben die scène volgens
mij als kind ook nog nagespeeld...
|
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Aangezien ik illustrator ben en geen striptekenaar (helaas,
op enkele kortverhalen na), mijn werk eerder realistisch is
en de onderwerpen meer romantisch dan grappig zijn, blijven
er natuurlijk weinig inhoudelijke overeenkomsten over. De
strips van Franquin hebben wel een rol gespeeld in mijn persoonlijke
kennismaking met het stripmedium en daar ben ik hem dan ook
dankbaar voor. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Volgens mij zijn er nog hopen tekenaars die hun
mosterd bij de Groten van de twintigste eeuw halen (de vorm
van oren à la Smurfen, handen à la Guust),
waaronder dus ook Franquin. Elke tekenaar begint met het
imiteren van wat-ie rond zich ziet, dat hij/zij daarna zal
kristalliseren tot een eigen medium en stijl...
|
|
|
|