Conz
(Constantijn Van Cauwenberghe)

[gecontacteerd door Marc Bastijns]
Albums van Conz (1977, België):
Toen Ik nog Baas van de Wereld Was (Oogachtend) De Tweede Kus (2 albums, Oogachtend).

Website: www.conz.tk
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Alleen al zijn tekeningen zijn onovertroffen. Zelfs met al die Franquin-klonen op de markt steekt zijn werk er nog altijd met kop en schouders bovenuit. Hij wist zoveel emotie en leven te steken in alles wat hij tekende. Alles wat hij op het blad gooide, vibreert, springt van de pagina. Hij was een meester in nervositeit, hyper- en overactiviteit neer te zetten. Maar op een ongelofelijk komische manier. De sfeer die hij kon oproepen is onovertroffen.
Hij heeft ook zoveel gemaakt. En niet enkel zoveel maar ook zo divers (ook al is het allemaal onmiskenbaar Franquin). Van Robbedoes over Guust Flater tot Zwartkijken. Ongelofelijk!! Van Zwartkijken ben ik ook echt onvoorstelbaar onder de indruk geweest (nu nog altijd trouwens). Die krasserige tekeningen, die bijtende humor. Helemaal anders dan bij Guust, ook al herken je in beide reeksen toch die unieke Franquin-visie, die touch waardoor het echt van hem is. Het is trouwens een schande dat hij niet eens in de longlist van De Grootste Belg stond (toch niet in de Vlaamse versie van het programma)!
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Goh, even denken... Mijn eerste contact met het werk van Franquin was met zijn allereerste Robbedoes-albums (Radar de Robot, enzovoort), toen hij de reeks nog maar net overgenomen had van Jijé. Mijn vader had die oude boeken van toen hij klein was (en heeft die nog steeds) en die heb ik dan als kind al verslonden.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Ik heb enkele favorieten... QRN in Bretzelburg is een schitterend Robbedoes-album. Misschien wel een van zijn beste. Zwartkijken vind ik dan ook weer onvoorstelbaar goed. En ik ben ook altijd al een grote fan geweest van Guust, maar heb niet bepaald een favoriet album.
Er is ook een Robbedoes-verhaal dat in het album De Gorilla Heeft het Gedaan staat: Een Rustige Vacantie (met een "c" inderdaad). Dat is ook altijd een van mijn favorieten geweest (meer dan het hoofdverhaal van dat album zelf, trouwens). Het is een heel grappig verhaal (die kleurenblinde petroleumkoning!!) en de nieuwe Tarbot (Turbot) wordt erin voorgesteld! Wow!! Ik ben nooit een autofreak geweest, maar dat is niet gewoon een auto meer. Schitterend! Dat wrak waar ze in dat verhaal ook mee rondrijden en olie mee spuiten en de verkeerslichten mee kunnen veranderen is ronduit hilarisch. Ik denk eigenlijk dat dit mijn favoriete Franquin is.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ik weet het niet echt. Ik heb vroeger op school nog wel eens een obsessieve arceringsperiode gehad na het lezen van Zwartkijken, maar verder heb ik nooit echt proberen te tekenen of schrijven zoals hem. Misschien ook omdat ik dat niet kan... Ik weet het niet. Langs de andere kant probeer ik ook helemaal andere strips te maken. Ik ben wel altijd al een fan geweest van zijn strips, maar heb nooit de neiging gehad iets in die richting te maken.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Dat is een moeilijke... Langs de ene kant heeft hij zo'n invloed gehad dat veel mensen (ook vandaag nog) niet van onder zijn schaduw kunnen ontsnappen. Het is natuurlijk ook logisch dat iemand met zo'n capaciteiten en zo'n œuvre niet gemakkelijk te evenaren valt, maar misschien moet dat ook niet. In plaats van ofwel hem teveel te verafgoden en hem op een of andere manier te imiteren of je er langs de andere kant van af te zetten, zou je gewoon moeten weten wat de man gemaakt heeft in zijn leven en daarnaast gewoon jouw ding proberen te doen. Ongeacht het verschil. In Frankrijk heeft men dat veel gemakkelijker gedaan dan hier. België begint pas de laatste jaren (op een paar uitzonderingen na) een beetje van de erfenis van de gouden jaren (Franquin, Hergé, Peyo, Morris, Vandersteen,...) verlost te geraken. Voordien was het haast onmogelijk om daar onderuit te komen.