|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Ik vind Franquin een bijzonder auteur door zijn ongelooflijk
tekentalent en de gave om houdingen van figuren en schijnbaar
simpele voorwerpen op een fantastische manier neer te zetten.
Ook is hij een meester in het scheppen van sfeer. Wanneer
je Guust leest, waan je je zo in het kantoor van
Dupuis of in de straten van Charleroi. Hij
is ook een van de enige auteurs die mij echt hardop doet lachen
bij het lezen van zijn strips. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Ik
heb voor het eerst kennisgemaakt met het werk van Franquin
door het Guust-album Flagrante, Flappende Flaters
te kopen. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Vooral
Guust dan toch, vanaf het moment dat hij helemaal
los komt en de tekenstijl echt chaotisch wordt. Ik herinner
me vooral de mop waarin Guust poppenkast speelt voor de redactie
en De Mesmaeker tracht te raden welk beest hij imiteert. Het
blijkt een popje van De Mesmaeker zelf.
|
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Franquin
heeft mijn werk enorm beïnvloed, zeker de periode van
de Streetkids in het Suske & Wiske–weekblad.
Het zit hem vooral in het inkten! Nu ik mijn strips meestal
laat inkten, schijnt die Franquin-toets te verdwijnen. Spijtig,
ik zal toch nog eens het penseel en de pen moeten bovenhalen.
|
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Franquin heeft een enorme impact op de tekenaars
van mijn generatie, denk ik. Ik vrees dat zijn impact echter
verdwijnt door de komst van nieuwe tekenaars, nieuwe stijlen
en de andere aanpak bij Spirou.
|
|
|
|