Carry
Brugman

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Carry Brugman (1947, Nederland):
Burt Becker: Stad onder Vuur (scenario van Andries Brandt, collectie Oberon Strips, Oberon)Joris Jofel (scenario van Andries Brandt (deel 1-4)/Ruud Ringers (deel 5), 5 albums, Williams Nederland (deel 1)/Bee Dee (deel 2-5))De Partners (scenario van Dick Richards/Dick Matena (deel 1-8)/Jacques Post (deel 9-15), 15 albums, Oberon (deel 1-11)/Big Balloon (deel 12-14)/Strip 2000 (deel15))Professor A.B.C. Breinbreier (Genie) (scenario van Andries Brandt, 2 albums, collectie Oberon Strips, Oberon)Stedenstrip (scenario van Huibert van der Meer (2 albums)/Willem Ritstier (1 album), 3 albums, Uitgeverij Concept).
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Franquin was een goede waarnemer. Hij wist zijn figuren heel menselijke trekjes mee te geven, waardoor ze echte persoonlijkheden worden. Je hebt bijna het idee dat je Guust, Pruimpit en agent Vondelaar zo op straat tegen kunt komen. De tekenstijl van Franquin is heel bewerkelijk, maar toch overzichtelijk. Zijn lijnvoering leeft! Hij gaf zijn figuren net die emotionele overdrijving mee die op je lachspieren werkt.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Eind jaren zestig maakte ik voor het eerst kennis met de tekenstijl van Franquin in het blad Robbedoes. En later toen ik als beginnend tekenaar een jaar lang middenplaten, tekstkopjes en ander redactioneel werk verrichtte voor weekblad Sjors. Daartoe behoorde ook het tekenen in licentie van cover en middenplaten van Guust Flater. Daarvoor heb ik studie gemaakt van de manier waarop Franquin Guust tekende. Voorbeelden zijn daarvan te zien in een opgenomen interview in het Brabant Strip magazine 140. Helaas heb ik nooit persoonlijk contact met Franquin gehad.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Een van mijn favoriete albums is Hommeles in Rommelgem en ook QRN op Bretzelburg is een goede tweede. Graaf van Rommelgem en Guust behoren tot mijn favorieten. Maar ook de heer De Mesmaeker is een fantastische creatie! Het korte verhaal over de Bravo Brothers vind ik subliem!
Een klein voorbeeld ter illustratie: wanneer ik een vroegere kennis die nogal depressief was een Guust-album te lezen gaf, verliet hij daarna met een opgewekt humeur mijn huis.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Zeker in het begin van mijn tekenloopbaan heb ik veel gekeken naar en steun gehad aan het werk van Franquin.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Ik denk dat Franquin zeker een plaats heeft verdiend in de naoorlogse Europese stripwereld. En vele striptekenaars van nu heeft beïnvloed. Zijn werk neemt een bijzondere plaats in binnen het Belgische beeldverhaal.