Bruno
Di Sano

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Bruno Di Sano (1951, België):
Alice en Vicky (op scenario van Mythic, 2 albums, Uitgeverij De Boemerang) Een Broekvol Legenden (op scenario van Mythic, Wonderland Half Vier Producties) Een Echte Vrouw (deel 2 op scenario van Mythic en in samenwerking met François Walthéry, Uitgeverij De Boemerang) Rooie Oortjes (10 albums + 1 cartoonalbum + opname in diverse cartoonalbums, bundelingen en diverse meer, Uitgeverij De Boemerang) Sherlock Holmes (op scenario van André-Paul Duchâteau, 2 albums (deel 6 en 9) in de Collectie Detective Strips, Claude Lefrancq).

Website: www.disano.be
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Hij was een grote meneer, letterlijk en figuurlijk! Hij sprak met bescheidenheid over zijn œuvre, alsof alles wat hij tekende het resultaat was van een doodgewoon werk. Maar voor mij was het alsof Franquin van een andere planeet kwam. Dat is wat hem zo bijzonder maakt.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik ontdekte Franquin door zijn verhalen van Robbedoes en vooral zijn gags van Guust (maar laat ons ook Ton en Tineke niet vergeten). In die tijd (1960-1970) was de toon in die verhalen erg gepast. Ik heb het genoegen gehad om 'm te ontmoeten op een reünie van UPCHIC (professionele vereniging van auteurs, wp). Hij was echt sympathiek en heel vriendelijk, ondanks zijn statuut van stripvedette... De weinige woorden die ik met 'm wisselde blijven voor mij onuitwisbare herinneringen.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Ik zet Robbedoes op 1, Guust Flater op 2 en Ton en Tineke op 3. Ik heb erg genoten van zijn humor en zijn manier om personages te laten bewegen in elke situatie. De briljante Marsupilami krijgt een eervolle vermelding. Zwartkijken kon mij maar matig boeien en van De Banjers hield ik nog minder.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Het mag duidelijk zijn dat Franquin een van mijn referenties is (vooral op het gebied van humor). Ik heb dikwijls zijn interview (en ook dat met Joseph Gillain (Jijé)) door Philippe Vandooren in Comment On Devient Créateur de Bandes Dessinées (uitgeverij Marabout, 1969) gelezen en herlezen.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Een enorme impact, natuurlijk... Hij bracht een nieuwe stijl, die een basis vormt voor nogal wat auteurs van vandaag, die adelbrieven kunnen voorleggen van de Franco-Belgische en internationale school.

[vertaald door David Steenhuyse / eindredactie door Peter D'Herdt]