Bruno
De Roover

[gecontacteerd door David Steenhuyse]
Albums van Bruno De Roover (1972, België):
Flosj in het Vlaams Parlement medewerking aan Kabouter Plop, Samson & Gert, Suske en Wiske Café Cowala (lopende gagreeks in P-Magazine, geen albums).
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Hij was wat mij betreft een meester in het laten acteren van zijn personages. Als Pruimpit vriendelijk rondhuppelt om De Mesmaecker te behagen dan speelt zijn onderdanige houding natuurlijk een grote rol, maar dan hoor je hem ook bijna zijn best doen. Het doet me sterk denken aan de Franse komedies die ik als kind wel eens op tv zag: De Funès, Bourvil, enzovoort...
Dus was Franquin niet alleen een bijzonder auteur, maar had hij ook een groot inzicht als acteur. Dat soort trucs moet je heel goed beheersen vooraleer je zoiets op papier krijgt.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik ben het niet helemaal zeker. Maar een van mijn vroegste herinneringen was toen ik bij een schoolvriend thuis enkele albums van Guust onder ogen kreeg. Het was 'deprimerend goed'. Je beseft meteen dat je zelf nooit zo goed zal kunnen worden...
Ik heb thuis nog een boek liggen over een tekenfilmproject van Franquin (Les Tifous = De Banjers) met werkelijk indrukwekkende potloodschetsen en -tekeningen.
Jammer genoeg heb ik Franquin nooit persoonlijk ontmoet. Maar, zoals het cliché het wil, is het eigenlijk beter nooit je helden te ontmoeten.
Ik heb wel af en toe eens een verhaal gehoord van Jean-Pol (bijvoorbeeld dat Franquins potloodschetsen bijna zwart zagen van het ploeteren) en over feit dat hij blijkbaar niet of nauwelijks tevreden was over zijn eigen tekeningen... Onvoorstelbaar...
Ik herinner me ook dat ik als kind nauwelijks foto's vond van Franquin — wie was die man nu eigenlijk? (Ik spreek over het pre-internet tijdperk).
Ik kende alleen een tekening van Roba (ik denk dat het in een Robbedoes Album+ uitgave stond). Het schetst een beeld van een tekenstudio, met onder andere ook Franquin op de achtergrond die argwanend over zijn bril tuurt naar Roba én (zéér spooky) tegelijkertijd ook naar de lezer.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Mijn favoriete gag van Franquin is er eentje die toevallig geen klassieke strippagina is.
Het is een grap in één tekening (een cartoon als je wil) waarbij Guust net een sollicitatie achter de rug heeft bij een soort van circusdirecteur. Hij heeft een act gepresenteerd waarbij hij enkele slakken stunts heeft laten uitvoeren.
Wat zo knap is aan die tekening is dat je er in één oogopslag een heel verhaal in ziet. Je ziét de eerlijke naïviteit van Guust die rotsvast in zijn act geloofd. Je ziét de verveling en de klotsende hoofdpijn van de circusdirecteur. Je ziét aan de slijmsporen op de grond en aan de uitpuilende asbak op het bureau dat de act tergend lang heeft geduurd.
Een hele wereld van karakters, hoop en toewijding, verveling en nog véél meer in één prent... Klasse!
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Ik hou van de Franse stijl die in zijn strips zat. Zowel het acteren, als de interactie tussen de verschillende karakters. Ik zal de hemel danken als ik ooit dat niveau haal...
Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
"Nou moe" en "M'enfin" zijn in de spreektaal binnengedrongen, dat zegt genoeg.