Bert
van der Meij

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Bert van der Meij (1958, Nederland):
De Facelift (Sherpa) Het Geheime Schilderij van Rembrandt (Sherpa)
His Master’s Voice Fuck (Zet.El) Hooglied (3 albums, Sherpa) Jungleverhalen (Sherpa) Kappie (Sherpa) De Leidsche Nachtwacht (Het Raadsel) De Lift (Casterman) Liften (Casterman) De Mens Boeroebi (collectie Sherpa-Reeks, Sherpa) Moesashi (3 albums + integrale, Sherpa) De Mussen (Sherpa) De Pinguïns (4 albums, Sherpa) This Land Is My land (collectie Sherpa-Reeks, Zet.El) De Winnaar (scenario van Siebe Wobbes, Collectie K2, Sherpa + herdruk deel 1 + 1 albums, Sherpa).

Website: www.bertvandermeij.nl
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Ik ken Franquin vooral van Guust Flater.
Het aantrekkelijke aan Guust, vind ik, naast de heerlijke humor, is het beperkte wereldje met steeds terugkomende thema's, waarvan de fantastische uitvindingen van Guust voor mij bovenaan staan, samen met die ontekenbare contracten natuurlijk.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Naast die van Guust, die met de zwarte humorverhalen (ik weet niet meer hoe de titel was, "zwarte humor"?). (Zwartkijken dus, wp)
De zwarte humor was zo verrassend omdat Franquin daar uit een bron putte waaruit hij nooit eerder kon putten omdat het niet bij de wereld van Guust paste.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Qua humor mag ik hopen van wel.
Voor mij schuilt in de herhaling van een situatie altijd humor, maar of ik dat van Franquin heb of dat het van mezelf is en dat ik daarom Guust zo kan waarderen is als met het kip en het ei en zal altijd een raadsel blijven.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Geen idee, maar dat zal geheid wel uit de antwoorden van de reacties van de overige tekenaars naar voren komen!