Bernard
Swysen
[gecontacteerd door
Wouter Porteman]
Albums
van Bernard Swysen (1964, België): Pieter Pil (2 albums,
Casterman) • Rouletabille
(scenario van André-Paul Duchâteau, 8 albums, Collectie
B.D. Detective, Claude Lefrancq Editeur).
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur? Hij gaf 'de karikatuur' zijn ware betekenis. En
hij had de gave om een tekening echt grappig te maken. Om
een echte lach te ontlokken in plaats van een een glimlach.
Volgens mij heeft hij als enige die krachttoer verwezenlijkt.
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Twintig jaar geleden heeft Tibet me voorgesteld
aan Franquin. Ik was heel zwaar onder de indruk. Om te lachen
zei ik aan iedereen die het horen wil, dat ik mijn handen
niet meer gewassen heb sinds onze handdruk, om toch maar een
vleugje van zijn talent te bewaren.
Zijn albums ken ik van buiten en ik vind het leuk om soms
een aantal dialogen te citeren. Franquin was ook een zeer
goede dialoogschrijver.
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
De gag waarin Guust een kopbal doet met een bowlingbal, doet
me telkens weer brullen van het lachen. In Bravo Brothers
houd ik ook van de slappe lach van Demesmaeker.
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Franquin is een school op zichzelf. Wat ook je stijl mag zijn,
je wordt altijd beïnvloed door Franquin.
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u? Wanneer ik soms jonge auteurs hoor zeggen dat ze
nog nooit een Guust hebben gelezen, vooral in Frankrijk,
word ik bang. Dat is even erg als zeggen dat men componist
is en dat men nog nooit heeft geluisterd naar Mozart!
Shockerend! Gelukkig blijven er genoeg liefhebbers en ik
hou ervan om mijn dochters te zien duiken in mijn tientallen
jaren oude boeken. Het is een kostbare erfenis en het werk
van Franquin is alles behalve een onbeduidende voetnoot.
Franquin was een vlijtig genie. 't Is te zeggen: hij stelde
zich nooit tevreden met een eerste ruwe poging die nochtans
toen al de kwaliteit van de werken van het merendeel van
zijn collega's oversteeg.
[vertaald
door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt]