|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Zijn grafisch talent, zijn virtuositeit, zijn vriendelijkheid,
zijn voortdurende drang om zichzelf telkens weer ter discussie
te stellen. Binnen de stripwereld was hij de eerste echte
kunstenaar wiens werk de weerspiegeling was van zijn gemoedstoestand,
het intieme dagboek van zijn obsessies, van zijn droombeelden.
Het is jammer dat hij de enige was die zijn verdiensten in
twijfel trok. Ik herinner me de dag waarop Numa Sadoul
hem probeerde gerust te stellen door hem eraan te herinneren
dat er miljoenen lezers waren die hem aanbaden. Hij antwoordde
dat het miljoenen idioten konden zijn en dat trouwens ook
miljoenen personen Hitler aan de macht geholpen
hadden. Vandaag zou ik hem willen antwoorden: "Beste
André, je hebt gelijk, maar jij hebt hen tenminste
doen lachen..." |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Ik
heb Franquin ontmoet toen ik dertien was. Hij gaf me als eerste
zijn professionele raadgevingen en is me altijd blijven volgen.
Zelfs vandaag nog hoor ik sommige van zijn tips. Hij bemerkte
in mijn eerste strips de kiemen van mijn toekomstige werk
en moedigde me aan die verder te ontwikkelen. Hij had een
buitengewoon, onverzettelijk oordeel. Hij was een meester,
het enige grafische genie dat de stripwereld gekend heeft,
samen met Mœbius. De rest heeft (gewoon)
enorm veel talent. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Een
grap. Die waarin de auto van Guust ingehaald wordt door een
veel snellere wagen. Op het vierde plaatje zie je dat Pruimpit
door gewoon het portier te openen madeliefjes (in feite
sneeuwklokjes, red.) kan plukken, wat meteen de snelheid
die de auto van Guust haalt, relativeert. Een revolutionaire
grap over de illusie van beweging in de strip, over de manipulatie
van de lezer, over de relativiteit. Subtiele humor op de rand
van de metafysica, de poëzie... Het is zelfs een voorbeeld
van het specifieke karakter van de striptaal, die onvertaalbaar
is naar een ander medium.
|
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Tijdens
een lange periode was hij een gids, een beetje als een vader...
die ik op een dag (grafisch) achtergelaten heb op het altaar
van het realisme. Om me hem beter te kunnen herinneren...
zoals alle vaders. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Ik ken geen enkele humoristisch tekenaar die de
pretentie heeft om te beweren dat hij niét door hem
beïnvloed is geweest. Er is 'voor' en er is 'na' Franquin.
Er zijn er geen twee zoals hij.
[vertaald
door Jeroen François / eindredactie door Peter D'Herdt]
|
|
|
|