|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Zijn zin voor beweging en voor het grafisch perfect
samenbrengen van vele delen tot één geheel. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Ik heb nooit persoonlijk contact gehad met hem. Maar ik kende
hem, net zoals heel de wereld, door zijn strips te lezen.
|
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Mijn favoriete album is zonder discussie De Gevangene
van Boeddha. Echt een juweel van een scenario en visuele
vondsten. Grote avonturen, formidabele gadgets, onvoorziene
wendingen. Ik ben er gek op. Het is ook een jeugdherinnering.
Als ik dat album teruglees, is er altijd dat pure leesgenot
en dat nostalgische plezier van een jeugdsentiment. Ik realiseer
me nu dat ik datzelfde gevoel heb bij De Roof van de Marsupilami.
Er is in dat album een voetbalscène die echt geniaal
is. Het gebeurt dat ik een echte speler de bal zo mooi in
de winkelhaak wil zien trappen, zoals dat personage in dat
verhaal. Een van de mooiste goals van het 20e-eeuwse voetbal.
|
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Zeker en vast, maar niet op een bewuste, gewilde en gewenste
manier. Er was eens een tijd, toen ik vast zat met mijn werk,
dat ik veel naar de avonturen van Robbedoes en Kwabbernoot
keek om zijn bladindelingen te begrijpen. Waarom besliste
hij nu net deze of net die actie te tonen? Door eenvoudigweg
naar zijn werk te kijken, heb ik vaak oplossingen gevonden. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Franquin wordt er verafgood. Hij is DE referentie
geworden van de populaire strip voor het grote publiek.
De critici hielden van hem, de auteurs hielden van hem,
het publiek hield van hem. Iedereen hield van hem. Het bewijs?
Men heeft een grote tentoonstelling "De Wereld
van Franquin" samengesteld die super zal zijn
én die iedereen zal bezoeken.
[vertaald
door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt] |
|
|
|