Barly Baruti
(Baruti Kandolo Lilela)
[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Barly Baruti (1929, Zaïre/Congo):
Eva K. (scenario van Frank Giroud, 3 albums, Talent) Mandrill (scenario van Frank Giroud, 5 albums, collectie Moord en Doodslag, Arboris).
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Zijn genie. Hij is gewoonweg onvergelijkbaar, niet in een hokje onder te brengen... uitzonderlijk! Kortom, een GENIE. Voilà.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Jammer genoeg heb ik nooit de eer gehad hem persoonlijk te ontmoeten. Helaas. Ik heb hem (of beter gezegd zijn werk!) ontdekt in Kisangani, mijn geboortestad, aan de oevers van de Congo-stroom (Stanleyville voor de nostalgici onder ons...). Tussen de schooltijd en mijn studeeruurtjes door, verdiepte ik me altijd in mijn Robbedoesjes. En ik raakte gefascineerd door een personage, een beeldenstormer die mijn gedachtengoed dat ik ontvangen heb van mensen uit goede families, ontheiligde. Toch was dat personage sympathiek: het gaat natuurlijk over Guust Flater.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Franquin is een wereld op zich. Een wereld waar alles de moeite waard is. Zoals George Brassens zou zeggen: "Alles is goed bij hem, er valt niets weg te gooien!"
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Mensen die hem goed gekend hebben, praten altijd over hem, zoals bij gelegenheid wanneer ik Jean Giraud tegen het lijf loop. Ik denk dus dat ik op de een of andere manier wel indirect door hem beïnvloed zal zijn?

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Elke stripmaker zou iets moeten hebben van Franquin, net zoals de rocksterren iets zouden moeten hebben van... Tenessee! (Merci Johnny!)

[vertaald door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt]