Andrea
Mutti

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Andrea Mutti (1973, Italië):
Cel Financiën (scenario van Richard Malka, collectie Crime Scene, Standaard Uitgeverij) • Giuliano Nero (scenario van Alex Crippa, Casterman) • SAS (scenario van Umberto Ciance naar de boeken van Gérard de Villiers, deel 1, Glénat).
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Ik heb Franquin vrij laat ontdekt omdat zijn werk niet zo verspreid was in Italië. Ik kanwel zeggen dat zijn frisheid en zijn sympathieke en vlotte lijnvoering me niet onbewogen lieten. De grijns van Guust is onsterfelijk.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik heb hem natuurlijk nooit ontmoet. Ik heb zijn eerste albums gekocht in Frankrijk omdat ik daar voor het ogenblik werk. Ik wou de grote klassiekers van de Frans-Belgische school leren kennen, en hij is toch wel een van de grondleggers.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
'Zijn' Robbedoes is echt magnifiek, maar Guust is ook een sterke figuur, efficiënt en overtuigend. En dat is moeilijk in een humoristische strip. Laten we zeggen dat Guust me een beetje nauwer aan het hart ligt... Hoe hij de anderen irriteert...
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Of hij me beïnvloed heeft, zou ik niet kunnen zeggen. Mijn stijl is erg verschillend van de zijne. Ik observeer wel de vlotheid in zijn tekeningen, de rake en zachte pennentrekken. Weergaloos.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Zijn invloed? Ik zou zeggen: die van een zwaargewicht...

[vertaald door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt]