André-Paul
Duchâteau

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van André-Paul Duchâteau (1925, België):
Alain Chevalier (scenario voor Christian Denayer, 7 albums, Rossel Uitgeverij + 10 albums, Lombard)Arsène Lupin (scenario voor Jacques Geron (deel 1-5)/Erwin Drèze (deel 6), Collectie Detective Strips, Claude Lefrancq Editeur)Billie Is Verdwenen! (coscenario met Alain Dekuyssche voor diverse auteurs, Oranje)De Brokkenmakers (scenario voor Christian Denayer, 21 albums, Lombard)Bruce J. Hawker (scenario voor William Vance, deel 4-7, Lombard)Carol, Detective (scenario voor Eddy Paape, 2 albums, Lombard (deel 1)/Bee Dee (deel 2))Challenger (scenario voor Patrice Sanahujas, 2 albums, Collectie Avonturenstrips, Claude Lefrancq Editeur)Chancellor, Speurder van de Toekomst (scenario voor Patrice Sanahujas, 2 albums, Collectie Pilote, Dargaud)Chick Bill (scenario voor Tibet, deel 19, 21-29, 31, 32, 34-37, 39, 43, 52, Lombard)Chris Melville (scenario voor Daniel Hulet, Millennium Collectie, Arcadia)Edgar Wallace (scenario voor Peter Li, 2 albums, Collectie Detective Strips, Claude Lefrancq Editeur)De Elfen van Pomariolus (scenario voor Claude Renard, De Arbeiderspers)Farao (scenario voor Daniel Hulet, 8 albums, Novedi)Hans (scenario voor Grzegorz Rosinski (deel 1-5)/Kas (deel 6-12) + 1 Special, Lombard)Hyperion (scenario voor Franz, Collectie "Kaleidoscoop", Lombard)Jan Kordaat (scenario voor René Follet, deel 14, Dupuis)Monsieur Wens (scenario voor Xavier Musquera (deel 1-3)/Didier Desmit (deel 4), 4 albums, Collectie Detective Strips, Claude Lefrancq Editeur)Mr Magellan (scenario voor Géri/coscenario met Jean Van Hamme (deel 4-5), 6 albums, collectie Favorietenreeks (deel 5-8), Lombard) Het Onderzoek van de Tijgerkat (scenario voor Didier Desmit, Collectie Code, Lombard) Peggy Press (scenario voor Xavier Musquera, 2 albums, Armonia)Richard Bantam (scenario voor H. Decoster, 2 albums, Rossel Uitgeverij)Rik Ringers (scenario voor Tibet, 72 albums + Lombard Collectie (deel 1-3) + Integraal, 2 albums + Dossier Rik Ringers, Lombard + Zijn Eerste Speurwerk, Albatros)Ringo (coscenario met William Vance voor William Vance, deel 3 + collectie Alles van Vance deel 8, Lombard)De Romantici (scenario voor Eric Lenaerts, 3 albums, Casterman)Rouletabille (scenario voor Bernard Swysen, 8 albums, Collectie Detective Strips, Claude Lefrancq Editeur)Serge Morand (scenario voor Patrice Sanahujas, Glénat)Sherlock Holmes (scenario voor Guy Clair (deel 1-3, 8)/Jean-Claire Stibane (deel 4, 6)/Bruno Di Sano (deel 5, 9), Collectie Detective Strips, Claude Lefrancq Editeur) Space Gordon (scenario voor Raoul Giordan, 2 albums, Collectie Avonturenstrips, Claude Lefrancq Editeur)Terreur (scenario voor René Follet, 2 albums, collectie Getekend, Lombard)TNT (coscenario met Loup Durand voor Christian Denayer (deel 1-2)/Frank Brichau (deel 3), Collectie Avonturenstrips, Claude Lefrancq Editeur)Wilt (scenario voor Yves Urbain, 2 albums, Collectie Detective Strips, Claude Lefrancq Editeur)Yalek (scenario voor Christian Denayer, 8 albums, Rossel Uitgeverij + scenario voor Jacques Geron, 9 albums, Novedi)Yorik (scenario voor Eddy Paape + herdruk Collectie "Kaleidoscoop", Lombard).

Website: www.digibulles.com/Duchateau
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Hij is niet zomaar een grote tekenaar. Nee, hij is een buitengewone tekenaar-scenarist, een genie, een buitenaards wezen. Niemand is er zoals hij, in geslaagd om in het uittekenen van een en hetzelfde personage, zoveel dynamiek in de beweging te stoppen dat die figuur letterlijk voor je ogen danst. Alsof hij tegelijk al af en ook nog in volle ontwikkeling is.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Toen ik in Afrika was, heb ik Franquin ontdekt via Robbedoes-bundelingen. Later — ik was in die tijd vooral een romanschrijver —, toen ik mij begon toe te spitsen op stripscenario's, heb ik hem ontmoet via Tibet die van hem hield en hem intens bewonderde. Ik heb dan het geluk gehad om iemand te ontdekken die zo eenvoudig was en zoveel talent had dat ik onmiddellijk wist dat ik te maken had met een grote mijnheer (en dat is geen woordspeling). Alle latere contacten die ik gehad heb met Franquin en zijn vrouw Liliane, met zijn genie en zijn superioriteit, hebben bij mij dat beeld alleen maar scherper gesteld.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Ik houd van alle Franquin-albums, maar de twee personages die me het dierbaarst zijn, zijn natuurlijk Guust en de Marsupilami.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Als scenarist van historische — zeg maar realistische — verhalen, weet ik niet hoe ik kan beïnvloed geweest zijn door Franquin. Maar het spreekt vanzelf dat het niet anders kan dan dat je geraakt (in de juiste betekenis van het woord) wordt door zijn persoonlijkheid.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
De impact van Franquin in de moderne stripwereld, is enorm en volgens mij zal niemand hem ooit van de eerste plaats kunnen verdringen.

[vertaald door Wouter Porteman / eindredactie door Peter D'Herdt]