Aloys
Oosterwijk

[gecontacteerd door Peter D'Herdt]
Albums van Aloys Oosterwijk (1956, Nederland):
Cor Morelli (6 albums, Oberon (deel 1-2)/Arboris (deel 3-5)/Komik (deel 6))Te Klein om Gelukkig te Zijn (collectie De Pincet Reeks, De Plaatjesmaker)Werken en Bijstand in Amsterdam (scenario van Patty Klein, Comic House Oosterbeek)Werken en Bijstand in Maastricht (scenario van Patty Klein, Comic House Oosterbeek)Willems Wereld (10 albums, De Spaarnestad (2 albums)/Uitgeverij Drukwerk (3 albums)/Sanoma Uitgevers (2 albums)/Uitgeverij L (3 albums)).

Website: www.willemswereld.nl
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
Franquin is absoluut uniek in zijn (zo ver en consequent doorgevoerde) tekenstijl. Zijn tekenstijl is de explosie van wat is bedacht. Hij is de ADHD'er onder de striptekenaars. Ik heb hem helaas nooit gekend of gezien.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Ik las Robbedoes en Guust vooral toen ik op de Kunstacademie zat (tussen 1974 en 1979). Al was het alleen maar om enig tegenwicht te bieden aan wat ik leerde.
Ik las vooral Robbedoes. Ik hield van de compacte structuur qua verhaal waarbij er toch zo ongelofelijk veel ruimte was voor lucht.
Later toen ik bij Studio Arnhem werkte leerde ik pas Guust kennen; nog verder doorgevoerd, nog ADHD'er!
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
De Marsipulami. Met een straatlengte voorsprong. Dat was zo'n geweldige vondst in die tijd en zo waanzinnig goed uitgevoerd. Het was als The Police na jaren vol symfonische rock.
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Aan zijn uitbundigheid kan en wil ik niet tippen. Ik zit meer tegen de droge manier van vertellen aan.
Wat ik wel van Franquin leer is het ritme van vertellen. Dat zit altijd goed en daar streef ik ook naar, omdat het enorm belangrijk is. Je vertelt immers een verhaal.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Weet ik niet. In zijn tijd heeft hij heel veel tekenaars die ik ken rechtstreeks beïnvloed: Matena, Julsing, Kolk. Er moest schwung in, "the line of action" hoorde je toen overal. Een directe navolger heb ik eigenlijk nooit gezien, laat staan 'n kloon. Raar, misschien. Maar eigenlijk zeg ik liever: hij was blijkbaar echt zo uniek!