Alcante
(Didier Swysen)

[gecontacteerd door Wouter Porteman]
Albums van Alcante (1970, België):
Pandora Box (scenario voor Didier Pagot/Vujadin Radovanovic/Roland Pignault/Steven Dupré/Alain Henriet/Damou, 8 albums, collectie Impressie(s), Dupuis).

Website: pandorabox.dupuis.com
Wat maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
In mijn ogen was Franquin een echte auteur met een ware artiestenvisie, in die zin dat hij met een minimum aan lijnen erin slaagde om een idee of een gevoel over te brengen. Zo bracht hij niet alleen leven in zijn personages, maar ook in levenloze voorwerpen (zoals de auto van Guust bijvoorbeeld), en zelfs in zijn beroemde handtekeningen.
Franquin is natuurlijk bekend om de humor waarmee hij zijn kaders vult, maar hij was ook bekwaam om andere gevoelens over te brengen. Ik denk hier vooral aan de verhaaltjes van Roeltje met de Marsupilami die zeer teder waren en aan de verhalen van Robbedoes en Kwabbernoot die de echte sfeer van het avontuur uitademden.
Hoe maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums? Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten met hem gehad?
Omdat ik actief de wereld van het stripverhaal pas na zijn dood betrad, heb ik Franquin nooit persoonlijk ontmoet. Als lezer, had ik mijn eerste contacten met Franquin via het weekblad Robbedoes waarop mijn ouders geabonneerd waren toen ik klein was. Zelfs al kon ik in die tijd nog niet of amper lezen, ik was toch aangetrokken door het personage van Guust en de avonturen van Robbedoes en Kwabbernoot waarvan de albums bij de eerste strips zaten die ik ooit heb gelezen.
Wat is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage en waarom?
Er is een gag van Guust die ik me vaag herinner, waarin de kat half gek wordt door achter een gummetje te rennen die als een toverbal rond stuitert. De tekeningen alleen al maken je ziek van te lachen. Ik hou ook veel van Zwartkijken... En zijn albums van Robbedoes en Kwabbernoot zijn eveneens uitstekend...
Heeft Franquin ook uw werk beïnvloed?
Omdat ik scenarist ben en geen tekenaar en bovendien in een ander genre dan dat van Franquin, kan ik hem niet als een van mijn invloeden beschouwen.

Welke impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt u?
Op grafisch vlak denk ik dat hij bewust of onbewust aardig wat auteurs van de school van Marcinelle beïnvloed heeft, zelfs vandaag nog. De Robbedoes van Munuera lijkt bijvoorbeeld wel op die van Franquin. Ik denk dat de humor van Guust eveneens de inspiratie vormde voor een hele rits andere personages van het type "vriendelijke, maar nogal luie stoethaspels".

[vertaald door Jeroen François / eindredactie door Peter D'Herdt]