|
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur?
In mijn ogen was Franquin een echte auteur met een ware artiestenvisie,
in die zin dat hij met een minimum aan lijnen erin slaagde
om een idee of een gevoel over te brengen. Zo bracht hij niet
alleen leven in zijn personages, maar ook in levenloze voorwerpen
(zoals de auto van Guust bijvoorbeeld), en zelfs in zijn beroemde
handtekeningen.
Franquin is natuurlijk bekend om de humor waarmee hij zijn
kaders vult, maar hij was ook bekwaam om andere gevoelens
over te brengen. Ik denk hier vooral aan de verhaaltjes van
Roeltje met de Marsupilami die zeer teder waren en aan de
verhalen van Robbedoes en Kwabbernoot die de echte
sfeer van het avontuur uitademden. |
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Omdat ik actief de wereld van het stripverhaal pas na zijn
dood betrad, heb ik Franquin nooit persoonlijk ontmoet. Als
lezer, had ik mijn eerste contacten met Franquin via het weekblad
Robbedoes waarop mijn ouders geabonneerd waren toen
ik klein was. Zelfs al kon ik in die tijd nog niet of amper
lezen, ik was toch aangetrokken door het personage van Guust
en de avonturen van Robbedoes en Kwabbernoot waarvan
de albums bij de eerste strips zaten die ik ooit heb gelezen. |
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Er is een gag van Guust die ik me vaag herinner, waarin de
kat half gek wordt door achter een gummetje te rennen die
als een toverbal rond stuitert. De tekeningen alleen al maken
je ziek van te lachen. Ik hou ook veel van Zwartkijken...
En zijn albums van Robbedoes en Kwabbernoot zijn
eveneens uitstekend...
|
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Omdat ik scenarist ben en geen tekenaar en bovendien in een
ander genre dan dat van Franquin, kan ik hem niet als een
van mijn invloeden beschouwen. |
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u?
Op grafisch vlak denk ik dat hij bewust of onbewust
aardig wat auteurs van de school van Marcinelle beïnvloed
heeft, zelfs vandaag nog. De Robbedoes van Munuera
lijkt bijvoorbeeld wel op die van Franquin. Ik denk dat
de humor van Guust eveneens de inspiratie vormde
voor een hele rits andere personages van het type "vriendelijke,
maar nogal luie stoethaspels".
[vertaald
door Jeroen François / eindredactie door Peter D'Herdt] |
|
|
|