Albums
van Adam (1969, België): Game Over (in samenwerking
met Midam, coscenario van Midam/Virginie Augustin/Thiriet/Philippe
Bercovici), 2 albums, Dupuis).
Wat
maakt van Franquin zo’n bijzonder auteur? De dynamiek in de tekeningen van Franquin was buitengewoon.
Hij is er ook in geslaagd om een œuvre bij elkaar te
schrijven dat grafisch complex, maar toch steeds duidelijk
voor de lezer was.
Hoe
maakte u voor het eerst kennis met Franquin of zijn albums?
Wat herinnert u zich van hem? Heeft u persoonlijke contacten
met hem gehad?
Ik heb het genoegen gehad om Franquin te ontmoeten, nadat
ik voor Marsu Productions enkele reclametekeningen
had gemaakt. Hij leek erg op zijn tekeningen: altijd opgewonden,
zenuwachtig, gepassioneerd en heel sympathiek in de omgang
met zo'n kleine garnaal als ik.
Wat
is uw favoriete Franquin-album, -avontuur, -gag of -personage
en waarom?
Ik hou veel van QRN op Bretzelburg en van deel 6
uit de Guust Flater-reeks. Voor mij persoonlijk was
dat zijn beste periode.
Heeft
Franquin ook uw werk beïnvloed?
Zeker en vast, zelfs een beetje te veel. Op een bepaald moment
mocht ik geen strips van Franquin meer openslaan om te vermijden
dat ik een slechte imitator zou gaan worden.
Welke
impact op de stripwereld heeft Franquin vandaag nog, vindt
u? Ik weet het niet echt. Ik denk dat hij meer invloed
heeft gehad op de auteurs uit de jaren tachtig. De huidige
strip evolueert in andere richtingen.
[vertaald
door Peter D'Herdt / eindredactie door David Steenhuyse]