THRILLKILLER
 
tekst: Howard Chaykin
tekeningen:
Dan Brereton
release: 1997-1998
In een tijd van politieke en sociale onrust rekenen de burgers van Gotham op het Dynamic Duo om de orde te bewaren. En dan gaat het uiteraard over Robin... en Batgirl. Dit volledig geschilderde Elseworlds-verhaal is gesitueerd in de jaren 1960. Behalve de anomalie in de duosamenstelling is The Joker een hete stoot (een zelfverklaarde bitch, luisterend naar de naam Blanca Steeplechase), is Bruce Wayne een anderssoortig held en is in zijn plaats Barbara Gordon de getormenteerde wraakengel. Bovendien is er een zeer ongemakkelijke seksscène tussen Bruce Wayne en Black Canary.

Thrillkiller gebruikt de vertrouwde personages en duwt ze zachtjes van hun plaats waardoor er verrassingen op bijna elke pagina te beleven zijn. Geen enkele burger van Gotham City is hier echt zichzelf, maar geen enkele staat zodanig ver van zijn of haar oorspronkelijke versie dat het ongeloofwaardig wordt. Ook na zoveel jaar leest Thrillkiller daarom als een verfrissende kijk op de Batman-mythos.

De TPB bundelt de oorspronkelijke miniserie (tweederde van het boek) en de tegenvallende sequel Thrillkiller '62. De eerste versie van Howard Chaykin en Dan Brereton is slim en mooi, maar lang niet perfect. In de vroege jaren 1960 is John F. Kennedy president, zijn The Beatles nog niet mondiaal beroemd en vormen Batgirl en Robin dus een duo dat een persoonlijke kruistocht voert tegen corrupte flikken. Chayklin dokterde voor Bruce Wayne een achtergrondverhaal uit waarin zijn ouders zijn vermoord door hun eigen bedienden. Hij moest zijn enige bezitting, zijn huis, verkopen aan Barbara Gordon die zelf een fortuin in de schoot geworpen kreeg dankzij de levensverzekering van haar vermoorde moeder. Bruce trad toe tot het politiekorps en ontwikkelde zich er tot een gedecoreerde speurder, eentje die niet op de payroll staat van The Joker. Ondertussen kiest Babs voor het pad dat in de reguliere reeksen is weggelegd voor Batman. In de sequel wordt Bruce alsnog Batman en komt er een flik in voor met een dubbel gezicht. Niet Harvey Dent evenwel, die nochtans ook — ongeschonden — meespeelt.

Ondanks enkele misstappen is Thrillkiller een fascinerend verhaal. De verschuiving van de personages en de hardboiled-plot maken het compleet. Breretons schilderwerk is prachtig bij stilstaande beelden, maar als er actie moet worden uitgebeeld, vertalen zijn illustraties dat niet al te goed. Voor de liefhebbers geven we nog mee dat hij elke vrouw in Gotham voorziet van een DD-cup.

De sequel Thrillkiller '62 verliest alle scherpte in vergelijking met diens voorganger. Voeg er een zwak ontworpen Harley Quinn en om een onduidelijke reden opgedoken Black Canary aan toe en het lijkt op een plot dat er uitziet als een Jackson Pollack (gooi heel wat troep op een doek en hoop dat er wat moois uit voorkomt). Het is tam, traag en het overtuigt niet. Probeer de sequel gewoon te zien als een bonus die niet echt nodig is, maar die het origineel ook niet hoeft aan te tasten. Thrillkiller is op zijn best een van de betere Elseworlds-verhalen.
 
 
BESPREKING: HILARY GOLDSTEIN, BEWERKT DOOR DAVID STEENHUYSE
 


© De Stripspeciaalzaak, 2012