BATMAN-SERIALS
 
regie: Lambert Hillyer
schrijvers: Victor McLeod, Leslie Swabacker, Harry Fraser
hoofdrolspelers: Lewis Wilson (Batman / Bruce Wayne), Douglas Croft (Robin), J. Carrol Naish (Dr. Daka), Shirley Patterson (Linda Page), William Austin (Alfred),...
soundtrack: Lee Zahler
release: 1943

De filmreeksen van Tim Burton, Joel Schumacher en Christopher Nolan en het vehikel uit 1966 waren niet de eerste adaptaties van de stripfiguur naar het zilveren scherm. Amper vier jaar na diens eerste verschijning in nummer 27 van Detective Comics (1939) werd er al een serial van hem gemaakt, in 1949 gevolgd door een tweede reeks.

In de eerste helft van de twintigste eeuw kreeg je als jonge Amerikaan pas waar voor je geld als je op zaterdag de bioscoop bezocht. Een typisch programma bestond uit een nieuwsoverzicht, korte tekenfilmpjes, een B-film, de hoofdfilm en dus ook nog een hoofdstuk van een serial. Eigenlijk waren dat in afleveringen (meestal twaalf of vijftien van telkens een halfuurtje) verdeelde low budget-films waarvan wekelijks een nieuwe aflevering in de bioscoopzaaltjes werd vertoond. Hier ligt ook de oorsprong van de cliffhanger (historici vinden echter dat de Sherlock Holmes-verhalen van Arthur Conan Doyle dit al toepasten). Op het einde van een aflevering bevond de held zich in een zeer penibele situatie, soms effectief letterlijk hangend aan een rots met een grijnzende slechterik die toekijkt. Het vervolg op zo'n cliffhanger wil met moderne ogen wel eens op wenkbrauwengefrons onthaald worden. Na een vliegtuigcrash in de eerste Batman-serial komt Batman slechts lichtjes verdoofd en voor de rest zonder letsels uit het wrak. Wilde je het volledige verhaal kennen, dan moest je elke week terugkomen. De verhalen werden vaak gedistilleerd uit pulpverhalen met vervolgen zoals westernfeuilletons en al vroeg superheldenstrips. Captain Marvel, Dick Tracy, Terry and the Pirates, Captain America, Superman, ze kregen allemaal zo'n adaptatie na het grote succes dat Flash Gordon in 1937 als serial te beurt viel. Zo ook Batman.

In 1943, in volle oorlogsperiode, liep een eerste vijftiendelige Batman-serial die werd geproduceerd door Columbia Pictures. Batman en Robin waren van de partij. Batman had een liefje in de gedaante van Linda Page. Batman speelt in deze reeks, simpelweg Batman genoemd, een regeringsagent, die het opneemt tegen de Japanse geleerde Dr. Tito Daka, een personage dat speciaal voor deze reeks werd gecreëerd. De nationaliteit was een logische keuze. Zelfs in tekenfilms uit deze periode namen figuren als Mickey Mouse en Donald Duck de wapens op om tegen de Duitsers of de Japanners te vechten.

Behalve de eerste bewegende versie van Batman is deze serial van belang voor de rest van de Batman-mythos door twee elementen. Ten eerste introduceerde de serial de "Bat's Cave" met een doorgang in de oude, staande klok. Niet minder belangrijk was de fysieke verschijning van butler Alfred. In de comicreeks was Alfred een kaalkop met een overgewicht, in de serial was hij een slanke man met een dun snorretje. Om de overeenkomst met de serial te behouden, veranderde Alfreds fysieke verschijning in de comicreeks. Voorgoed.

In de serial wordt Batman neergezet als een klassieke misdaadbestrijder die dikwijls een robbertje vecht met gangsters in maatpakken met gleufhoeden en tijdens autoachtervolgingen al eens van de ene wagen in de andere durft te springen. We kunnen ons de opgewonden kreetjes van het jeugdige publiek, waarvoor serials hoofdzakelijk werden gefabriceerd, hierbij levendig voorstellen. Dr. Daka, o zo heerlijk gespeeld als een rustig door de tanden pratende, gedistingeerde heer, kan tellen als schurk. Hij werkt voor keizer Hirohito op Amerikaanse bodem en heeft zich gevestigd... in een pretparkspookhuis. Hij heeft er iets op gevonden om personen zijn wil op te leggen, of veeleer door de wil van die personen uit te schakelen zodat ze zich gedragen als weerloze zombies. Hij is ook nog eens een uitvinder die een machtig wapen heeft ontwikkeld dat onder meer rotsblokken of stevige bankkluizen kan verpulveren. Hij komt aan zijn eind wanneer Robin een verkeerde hendel overhaalt die een valdeur opent boven een put met krokodillen. Acteur J. Carrol Nash werd twee keer genomineerd voor een oscar, maar laat het duidelijk zijn dat dit niet voor deze rol was. Van oorsprong een Ier speelde hij vaak andere nationaliteiten: een Italiaan, een indiaan, een Chinees en dus ook een Japanner.

Bij het bekijken van enkele afleveringen, stond ik ervan versteld dat het verhaal voor die tijd aardig opschiet. Door de complexloosheid van de scenario's zijn er geen lange, vervelende praatscènes nodig. Actie primeert. De gevechten zijn amateuristisch georchestreerd, vuistslagen zijn ijle slagen in de lucht, de decors zijn duidelijk van bordkarton, er was precies geen budget om figuranten te betalen die in nagebouwde straten rondwandelen en tijdens wagenritjes (vergeet de Batmobile, een zwarte Cadillac volstond) herken je de typische decorprojecties op de achtergrond om beweging te suggereren. Op de koop toe hoor je bepaalde uitspraken die sommige onlineverstrekkers van de filmpjes voorzien van een waarschuwing dat men dit moet bekijken in de context van die periode. Lees: vandaag zou men aanstoot kunnen nemen aan racistische uitspraken. Zo zegt een van Dr. Daka's trawanten: "That's the kind of answer that fits the color of your skin". Hemeltje! In een videocassetterelease in de jaren 1980 werden dergelijke uitspraken eruit geknipt. Ondertussen was Columbia overgenomen door... het Japanse Sony!

Er mag ook opgemerkt worden dat de makers vrij trouw bleven aan de comicpersonages, in tegenstelling tot andere serialadaptaties van andere comichelden. Batman behield zelfs zijn riem met gadgets, al wordt die niet in de eerste serial gebruikt. Dat Batman voor de regering werkt, was een van de weinige aanpassingen. Dit gebeurde op verzoek van de censuurcommissie die een held die het recht in eigen handen neemt nooit zou toelaten.


In 1949 kwam de tweede, vijftiendelige serial Batman and Robin. Alle hoofdpersonages werden nu vertolkt door andere acteurs. Batman kreeg een nieuwe love interest: Vicky Vale (gespeeld door Jane Adams), veel beter gekend uit de eerste film van Burton, vertolkt door Kim Basinger. Deze keer staat het Dynamic Duo tegenover The Wizard, een gemaskerde slechterik wiens identiteit pas in de laatste aflevering werd onthuld. The Wizard kan met een elektrisch apparaat wagens controleren. Hij kan het niet nalaten om Batman en Robin een reeks uitdagingen te presenteren.

Beide serials kenden een behoorlijk succes dankzij een doorgedreven promotiecampagne, gelijk aan die voor hoofdfilms. In 1965 kenden de serials een tweede leven als een re-release als marathonvertoning onder de verzamelnaam An Evenening with Batman and Robin. Door het succes dààrvan, vooral in steden met veel studenten, werd er werk gemaakt van een compleet nieuwe Batman-serie, de zeer campy versie met Adam West en Burt Ward in de hoofdrollen. In wezen parodieerde de nieuwe tv-reeks de oude serials.

Omdat veel serials ondertussen tot het publieke domein behoren, kan je alle afleveringen integraal bekijken op diverse websites. Officieel is dat nog niet het geval voor beide Batman-serials, maar start je zoektocht toch maar eens op YouTube. Geniet ervan!
regie: Spencer Bennet
schrijvers: George H. Plympton, Joseph F. Poland, Royal K. Cole
hoofdrolspelers: Robert Lowery (Batman / Bruce Wayne), Johnny Duncan (Robin), Jane Adams (Vicky Vale)
soundtrack: Mischa Bakaleinikoff
release: 1949
 
BESPREKING: DAVID STEENHUYSE
 


© De Stripspeciaalzaak, 2012