ARKHAM ASYLUM
 
tekst: Grant Morrison
tekeningen: Dave McKean
release: 1989


Je moet toegeven dat het toch een vreemde ingeving is om zich te verkleden als een vleermuis. Na talloze gevechten met sommige echte weirdo's bestaat er een ongemakkelijke vertrouwdheid tussen de held en de schurk. Grant Morrison en Dave McKean verkennen die specifieke band in Arkham Asylum, een van de bijzonderste superheldenstrips die het ooit tot op de boekenplank schopten.

Nadat de maniakken zich bevrijden binnen de muren van het asiel van Arkham gijzelen ze de werknemers. Bovenaan hun eisenpakket prijkt de overlevering van Batman. Bats stemt toe en betreedt het krankzinnigeninstituut. Hij doet dat niet zoals te verwachten valt in andere verhalen met de nodige bombast en wild om zich heen vechtend, maar wel waardig en kalm. The Joker onthaalt 'm. Het doel van Batmans aartsvijanden is eenvoudig: zij geloven dat Batman net zoveel thuishoort in het asiel als zijzelf. Als toppunt is Batman het daar niet eens zo oneens mee.

Parallel aan Batmans tocht doorheen het asiel loopt het verhaal van Amadeus Arkham, de ontwerper van het gebouw in de jaren 1920. Zijn toetreding tot de waanzin gaat gepaard met enkele markante gebeurtenissen. Zo vindt hij op een gegeven moment een speelkaart, de joker, tot zijn krankzinnigheid zich manifesteert via het symbool van de vleermuis, wat de Dark Knight binnen deze optiek onderbrengt bij de andere gekken. Uiteraard speelde zich dit zestig jaar vóór de geboorte van Batman en zijn schurkencollectie af. Daarin sluimert de boodschap dat al deze waanzin was voorbestemd.

McKeans artwork is cruciaal voor het verhaal. Geen enkele andere kunstenaar, op misschien David Mack na, verbeeldt zo nauwkeurig de claustrofobische psychose die zich meester maakt van Arkham Asylum. Veel pagina's desoriënteren je en elke pagina voelt aan als madness. En het ziet er dan ook nog eens prachtig uit, met het gevecht tussen Batmans en Killer Croc als hoogtepunt.

Batman: Arkham Asylum is niet zoals gelijk welke andere Batman-strip die je al hebt gelezen of ooit zal lezen. Niemand waagde het zelfs om het te herhalen. Het valt te betwijfelen of dat ook zou lukken. De vergelijking tussen Batman en Jezus Christus(het wordt een eerste keer verondersteld met de stoot van een speer in zijn zij en vervolgens visueel bevestigd) is te ver gezocht, maar de rest is briljant. Is Batman echt zo gek als degenen die hij bestrijdt of wordt hij gedreven door een hoger doel?... Laten we erom tossen.
 
 
BESPREKING: HILARY GOLDSTEIN, BEWERKT DOOR DAVID STEENHUYSE
 


© De Stripspeciaalzaak, 2012