A DEATH IN THE FAMILY
 
tekst: Jim Starlin
tekeningen: Jim Aparo
release: 1988-1989


Iedereen die de Batman van vóór 1986 kent, weet dat Batman eigenlijk een beetje campy was. Vooral de tv-serie met Adam West droeg bij aan die indruk. In de comics stonden de zaken er wat beter voor, maar toch lag het zwaartepunt op avontuur en camaraderie en werd de duistere kant van Batman niet echt vaak belicht. Toen Frank Miller in 1986 een meer grimmige Batman neerzette (POW! WHAAAM!) werd plotseling heel wat meer mogelijk. A Death in the Family is daar een goed voorbeeld van.

Batman en Robin raken voor de zoveelste keer verwikkeld in een klopjacht op een ontsnapte Joker. Het spoor leidt naar Ethiopië. Aldaar aangekomen ontdekken ze dat The Joker zich onledig houdt met nucleaire wapens en deals met terroristen. Daar moet natuurlijk hommeles van komen.

Jim Starlin, de schrijver, doorspekt het verhaal met tal van verwijzingen naar de actualiteit van toen. Hoewel het verhaal daardoor voor sommigen gedateerd kan overkomen verkies ik het om de strip anders te bekijken, namelijk als een tijdsdocument. We kunnen trouwens moeilijk zeggen dat zaken als nucleaire wapens en aanslagen vandaag de dag tot het verleden behoren. Enkel de namen van de slechteriken veranderen. Ook de tekeningen van Jim Aparo en Mike DeCarlo en de kleuren van Adrienne Roy komen wat verouderd over. Niet in die mate dat het stoort, we spreken niet over Vertigo-comics uit de jaren 1980, maar u weze gewaarschuwd.

Als je daar doorheen kan kijken dan wacht je een degelijk en spannend verhaal waarin een groot deel van de mythos van de Batman van vandaag gegrondvest wordt. Om te beginnen, schurkt Batman zeer dicht aan tegen de grens van zijn principes. In The Dark Knight Returns (dat zich in de toekomst afspeelt) moordt de vleermuisman er lustig op los, maar voor de Batman van de jaren 1980 was dit nieuw. In A Death in The Family zien we Batman flirten met moordlustige gedachten en het verzaken van zijn burgerplicht aangaande eerste hulp bij ongevallen.

En dan is er uiteraard ook de dood van een familielid. Daarmee bedoelt men uiteraard de Batfamilie. Als ik zeg dat dat familielid Robin is dan verraad ik niets. Het staat immers nogal vrij duidelijk op de cover. Buiten dat de dood van Batmans sidekick op zich voor een doorleefd verhaal zorgt, is deze gebeurtenis van zeer significante aard voor het personage Batman op zich. Het tekent de krijtlijnen uit voor de relatie die Batman tot op de dag van vandaag heeft met zijn leerlingen en met The Joker. Schuld, boete, overbezorgdheid, haat, Shakespeare heeft er niets aan.

Leuk weetje is dat de lezers toentertijd naar een 0900-nummer konden bellen om te stemmen of Robin het loodje moest leggen of niet. Iets meer dan tienduizend mensen belden en de pro-sterfgevalstemmen haalden het net met 72 stemmen.

Deze strip, moet ik eerlijk zeggen, haalt het niveau van echte klassiekers als Arkham Asylum of The Long Halloween niet, maar als je het serieus meent als Batman-fan dan hoort hij thuis in jouw collectie. Al was het maar om de man achter de vleermuis beter te begrijpen.
 
 
BESPREKING: PETER MOERENHOUT
 


© De Stripspeciaalzaak, 2012