Het is belangrijk dat de lezer in alle omstandigheden de 'held' van zijn verhaal herkent, of die held zich in het beeld nabij of veraf bevindt. Kuifje (op het laatste verhaal na) draagt steeds dezelfde broek, ook als die al jaren uit de mode is. De doorwinterde Alex-lezer weet in Het Complot van Baal dat de hogepriester van de molochisten, wanneer die zijn pij uittrekt, Arbaces is. Zelfs zonder het hoofd te zien, weet hij dat die hogepriester Arbaces is. Pas vijftien pagina's later komt Arbaces' gezicht in beeld.(1)
De kleuren vastgelegd
Alex verschijnt schaars gekleed bij zijn eerste optreden in Alex de Onversaagde: in een blauwe lendendoek. Zo trekt hij twintig pagina's door het verhaal. Wanneer hij uit Trebizonde naar Rhodos vertrekt, is het Arbaces die Alex een rode tuniek met vierkante hals met witte bies geeft.(2) Rood zal de standaardkleur voor Alex worden. In tweeëndertig verhalen draagt Alex die rode tuniek.
|
Alex ontvangt zijn rode tuniek van Arbaces (Alex 1: Alex de Onversaagde, p. 22). |
Enak draagt bij zijn eerste optreden in De Gouden Sfinx als Egyptenaar een blauw rokje, met voor en achteraan een opwaaiende flap.(3) Blauw zal de kleur van Enak worden. Op de omslag van het album in de Lombard Collectie draagt Enak al een blauwe tuniek, waarvan in het verhaal geen spoor is.
|
Enak vanaf het begin in blauw (Alex 2: De Gouden Sfinx, p. 21). |
Alex houdt van verandering
In de verhalen verschilt de tuniek van verhaal tot verhaal: ronde hals, vierkante hals, bies, geen bies. Wanneer Alex het te warm krijgt, zoals in de woestijn in De Gouden Sfinx, trekt hij verder in rok.
Alhoewel hij in tweeëndertig verhalen die tuniek draagt, is dat soms beperkt tot één bladzijde. In De Laatste Spartaan als herinnering van Alex aan wat voorafging aan de scheepsramp.(4) In De Prooien van de Vulkaan tot zijn aankomst op het eiland. In de rest van het verhaal is hij erg schaars gekleed.
|
Een nieuwe tuniek voor Alex (Alex 7: De Laatste Spartaan, p. 41). |
In De Laatste Spartaan komt hij met een erg gehavende tuniek in het fort aan. Aanvankelijk is het rechterbovendeel van zijn tuniek weg, bij aankomst is er slechts een rok over. Koningin Andrea zal hem nieuwe kleding bezorgen. Ze vraagt hem voor de opvoeding van haar zoon Heraklion te zorgen. Heraklion draagt een ander soort tuniek waarbij enkel de linkerschouder bedekt is en de rechterhelft van het bovenlichaam bloot is. Alex krijgt zo een tuniek in rode kleur.(5) Alex schijnt dat kledingstuk te smaken. Zeventien verhalen draagt hij deze tuniek. In zes verhalen draagt hij zelfs uitsluitend deze Heraklion-tuniek. Ook bij bijzondere gelegenheden draagt hij graag deze tuniek, zoals tijdens een etentje bij Cleopatra(6) of bij een visite.(7)
In een (zelfs voor een Romein) warm klimaat draagt Alex een rok zoals in de woestijn in De Gouden Sfinx of de brousse in De Zwarte Klauw, het Midden-Oosten in De Toren van Babel.
|
Aangepast aan de brousse (Alex 5: De Zwarte Klauw, p. 33). |
De kledij van Alex loopt heel wat averij op. Een zestal keren scheurt zijn tuniek zodat zijn linker- of rechterschouder en bovenlichaam ontbloot wordt. Een achttal maal blijft er uiteindelijk van zijn tuniek slechts een rok, met gerafelde rand op de heup, over.
In de tekeningen van Jacques Martin is geen constante te trekken tussen de twee tunieken die Alex draagt. Bij hem kan het zijn dat hij het hele verhaal (gehavende kledij niet meegeteld) dezelfde tuniek draagt of de twee tunieken. Dat geldt ook voor Rafael Moralés. Christophe Simon heeft daarentegen een voorkeur om Alex in de Heraklion-tuniek te tekenen. Marco Venanzi houdt het bij de traditionele tuniek (het feest bij Cleopatra uitgezonderd). De voorkeur van Marc Jailloux gaat eveneens (met enkele uitzonderingen) uit naar de traditionele tuniek. Bij de tekenaars na Jacques Martin raakt de kledij van Alex iets minder snel gescheurd.
Wanneer Alex geharnast is, draagt hij het harnas boven een rode tuniek. Enkel in Veni, Vidi, Vici heeft Alex een witte tuniek onder zijn harnas.(8)
Tegen de koude zoals in De Verloren Legioenen of Vercingetorix of De Eed van de Gladiator zal Alex zich beschermen met een wollen broek en onderkleed.
Enak in het blauw
In tegenstelling tot Alex is de afgebeelde kledij van Enak constanter. Vanaf De Tiara van Oribal draagt Enak een blauwe tuniek. Af en toe wisselt hij naar een rok, meestal wanneer het warm is. In alle verhalen die zich afspelen in Noord-Afrika, het Midden-Oosten,... ruilt hij zijn tuniek voor een rok of draagt hij onmiddellijk een rok. Enkel in De Koningin van de Amazones draagt Enak een Heraklion-tuniek.
Ook Enaks tuniek raakt regelmatig gescheurd, maar minder dan bij Alex. Hij draagt vaak al een rok. Merkwaardig is wel dat in Het Schild van Achilles de tuniek van Enak gescheurd raakt tot rok. Wanneer hij gevangen zit in de kooi, draagt hij echter een ongescheurde tuniek. Wat onlogisch is. Waar haalde hij die tuniek? Vergissing van de tekenaar? Wanneer hij vertrekt, draagt hij een rok.(9)
|
Enak in blauwe tuniek (Alex 5: De Zwarte Klauw, p. 9). |
Arbaces
In Alex de Onversaagde draagt Arbaces bij zijn eerste optreden in de Lombard Collectie een tuniek in lichtpaarse kleur. Bij de nieuwe inkleuring van het album voor de uitgave bij Casterman blijft het paars, maar een zeer licht paars dat naar wit neigt. In Het Vervloekte Eiland en De Tiara van Oribal draagt Arbaces een witte tuniek. De tuniek die typerend zal worden voor Arbaces. In Veni, Vidi Vici (tekeningen Giorgio Albertini) is Arbaces in het rood.
In Het Schild van Achilles draagt Arbaces opnieuw een paarse tuniek zoals in Alex de Onversaagde.
|
Arbaces in de lichtgekleurde tuniek bij Casterman (Alex 1: Alex de Onversaagde, p. 25). |
|
De witte tuniek van Arbaces (Alex 3: Het Vervloekte Eiland, p. 59). |
Heraklion
Heraklion wordt, nadat hij met Alex naar Rome trok, een huisgenoot van Alex. Eenmaal in Rome draagt Heraklion een groene tuniek, de kleur die hij droeg in De Laatste Spartaan. In Het Paard van Troje keert Heraklion terug naar Griekenland. Daar draagt hij opnieuw een tuniek zoals in De Laatste Spartaan maar ditmaal in het bruin. Dezelfde kleur duikt op in Roma, Roma... In Aan de Overkant van de Styx draagt hij opnieuw de groene kleur.
|
Heraklion meestal in het groen (Alex 34: Aan de Overkant van de Styx, p. 8). |
Kortom, voor Alex en Enak ligt de kleurencode vast: rood en blauw, ook als ze andere kledij dragen dan een tuniek of rok. Bij Arbaces en Heraklion kan de kleur variëren, alhoewel ze een hoofdkleur hebben.
GERAADPLEEGDE BRONNEN
- Alex 30: Het Complot van Baal, p. 17, 32
- Alex 1: Alex de Onversaagde, p. 22
- Alex 2: De Gouden Sfinx, p. 21
- Alex 8: De Laatste Spartaan, p. 4
- Alex 8: De Laatste Spartaan, p. 41
- Alex 31: De Schaduw van Sarapis, p. 29
- Alex 38: De Helvetii, p. 8
- Alex 37: Veni, Vidi, Vici, p. 46
- Alex 42: Het Schild van Achilles, p. 36, 41-42
|