De eerste uitgave uit 2021 verscheen bij Casterman.

In 2010 stelde Reynold Leclercq, uitgever van Casterman, aan Valérie Mangin voor om het scenario van een Alex-verhaal te leveren. Ze ging daar niet op in, maar stelde het Alex Senator-project voor, dat in 2012 van start ging. In 2020 verschijnt een Tristan-verhaal van haar hand, getekend door Paul Teng, De Veroveraar. De brug naar de klassieke Jacques Martin-verhalen is daarmee gelegd. Ze vat het plan op om dan toch een traditioneel Alex-verhaal te schrijven, maar koppelt er voor zichzelf de uitdaging aan vast dat het verhaal zijn voltooiing zal kennen in een Alex Senator-verhaal. Het tweeluik Het Oog van de Minotaurus en Het Hol van de Minotaurus stond op de rails. Valérie Mangin kiest als tekenaar Chrys Millien (°1975). Hij heeft al een hele reeks publicaties, onder andere bij uitgeverij Soleil.

Het verhaal begint met Marcus Brutus die naar Julius Caesar trekt om hem ervan te beschuldigen dat hij zijn moeder Servilia Caepionis vergiftigd heeft met een parel die de drager ziek maakt. Caesar heeft haar het halssnoer met de parel gegeven. Caesar ontkent dat hij daarmee de vrouw wil vergiftigen. Het is echter meer waarschijnlijk dat de parel bedoeld was om Caesar zelf uit te schakelen. Hij stuurt Brutus in gezelschap van Alex en Enak naar Massalia (Marseille), waar hij de parel gekocht heeft, om de oorsprong van de parel te onderzoeken. In Massalia ontdekken ze dat de parel verkocht is door Arbaces. De parel was door Pompeius buitgemaakt op een Kretenzisch schip tijdens zijn strijd met de zeerovers. Een jongen (Deucalion) steelt de parel.

De parel die ziek maakt.

Deucalion steelt de parel.

Deucalion stal de parel om het heiligschennis te herstellen.

Brutus, Alex en Enak achtervolgen Deucalion naar Heraklion op Kreta. Deucalion verschuilt zich in het labyrint dat bewaakt wordt door stieren. In het labyrint vertelt Deucalion dat zijn grootvader heiligschennis pleegde door de parel te stelen van de Minotaurus uit de verzonken tempel op Thera. Deucalion stal de parel om het heiligschennis te herstellen. Alex overtuigt Brutus om de parel terug te brengen naar Thera.

Na de nodige moeilijkheden wordt de parel teruggebracht naar de verzonken tempel. Alex neemt zich voor om ooit terug te keren naar de verzonken grot.

Historische figuren (naast Caesar en Pompeius die vaak een rol hebben in Alex) spelen mee, zoals Marcus Brutus (-85 tot -42), de Caesar-moordenaar Servilia Caepionis (-104 tot -42), de moeder van Brutus en minnares van Caesar Trebonius (-90 tot -43), de veroveraar van Massalia in de burgeroorlog Calpurnia (ca -76 tot -42), de laatste vrouw van Caesar Quintus Metellus (-153 tot -54), die Kreta veroverde.
Het verhaal is opgebouwd rond elementen uit de Theseus-saga (het labyrint, de Minotaurus) en de figuur Brutus, die een hoofdrol speelt in het verhaal.

Valérie Mangin schetst Brutus als een opvliegende en wispelturige man. Brutus stond in de burgeroorlog aan de zijde van Pompeius. Na de nederlaag van Pompeius neemt Caesar Brutus op in zijn entourage. Wanneer Alex suggereert dat Pompeius de hand heeft in de poging om Caesar uit te schakelen (Arbaces was immers een agent van Pompeius), neemt Brutus de verdediging van Pompeius op zich: "Het is niets voor Pompeius om zich van zijn tegenstanders te ontdoen door verraad."(1) Valérie Mangin voert een Brutus op die snel op zijn kookpunt is. Hij wil Caesar doden, omdat hij hem ervan verdenkt zijn moeder te vergiftigen met de parel.(2) Wanneer in Kreta de Kretenzers Deucalion niet uitleveren, laat hij het dorp in brand steken.(3) Hij blijkt weinig standvastig. Hij wil Caesar vermoorden, maar laat zich door Caesar overtuigen om op onderzoek uit te gaan. Hij wil de parel heroveren nadat die gestolen is, maar laat zich toch door Alex overhalen om de parel naar de tempel te brengen. Valérie Mangin haalt ook de roddel (neergeschreven door Plutarchus en Suetonius) aan dat Brutus de zoon zou zijn van Caesar. Caesar zegt: "Ik hou al van Servilia van voor je geboorte." Brutus zelf zegt: "Het  gerucht dat ik zijn natuurlijke zoon ben, heeft zijn voordelen."(4) De relatie tussen Caesar en Servilia begon tien jaar na de geboorte van Brutus. De verhouding tussen Caesar en Brutus is erg dubbelzinnig. Aangekomen in Massalia zegt hij tegen Alex: "Hij [Caesar] wantrouwt me en jullie moeten me in het oog houden."(5) Meer nog. Valérie Mangin brengt zelfs de Caesar-moord in beeld en legt zo een verband tussen de parel en de dood van Caesar.(6)

Brutus snel op zijn kookpunt.


Roddel over Julius Caesar.


De Caesar-moord in beeld gebracht.

De verhouding tussen Alex en Brutus is vaak gespannen. Zij verschillen van mening, maar Brutus laat zich steeds overtuigen door Alex. Alex wil de schuldige voor de rechtbank brengen. Hij zegt: "Ik zal niet toestaan dat je hem doodt, Brutus. Hij moet 'n proces krijgen. Hier of in Rome." Brutus reageert: "Tuurlijk! Wie denk je dat ik ben, Alex? Marcus Antonius?"(7) Brutus voelt zich een superieure Romein. Wanneer Alex kritiek levert op de verwoesting van Kreta door de Romeinen, vindt Brutus de verwoesting normaal. Meer nog, hij verwijt Alex: "Dan zul je nooit een echte Romein zijn."(8) Neerbuigend zal Brutus Enak "Onze bijgelovige Egyptenaar" noemen.(9)

Valérie Mangin verwerkt in het verhaal de explosie van Thera, waardoor de Santorini-eilanden ontstaan. De Thera-ramp komt tweemaal in beeld. Een eerste maal vertelt Alex erover. Het is onwaarschijnlijk dat Alex hier weet van heeft. In het slot van het verhaal ziet Alex de ramp in een droom.(10) Alex legt zelfs het verband tussen de Thera-ramp en de Atlantis-mythe(11), een theorie die in de twintigste eeuw opgang maakte.

De Thera-ramp en de Atlantis-mythe.

Ook elementen van de oude Kretenzische cultuur komen en passant in beeld, zoals de verering van de slangengodin of het stierspringen.(12)

Op het einde van het Alex-verhaal raken Alex en Enak in de grot in zwijm en heeft Alex een vreselijke droom over de Minotaurus. Deucalion en Brutus niet. Hun verklaring is dat ze door het dragen van de parel resistenter waren geworden.(13) De afwikkeling van het verhaal krijgt een andere betekenis bij het lezen van het vervolg in Het Hol van de Minotaurus in Alex Senator. Wanneer Alex als senator opnieuw naar Heraklion en Thera trekt(14) is Deucalion een slavenhandelaar die een weelderig paleis heeft laten bouwen. In werkelijkheid is Deucalion gek geworden en waant hij zich de Minotaurus die de mythe van de Minotaurus herbeleeft.

De gekke Deucalion waant zich de Minotaurus (uit Alex Senator 13: Het Hol van de Minotaurus).

Gezichtsuitdrukkingen worden door Chrys Millien knap weergegeven. Zijn Alex en Enak passen in de traditie. Hij voert een nieuwigheid in. Terwijl het de gewoonte is dat wanneer een personage een verhaal vertelt dit personage buiten beeld blijft, tekent Millien soms de verteller op de voorgrond en het vertelde op de achtergrond van de prent. Caesar vertelt over zijn liefde voor Servilia. Een verhaal dat in de achtergrond wordt afgebeeld.(15)

De vertelling afgebeeld in de achtergrond.

Het scenario is misschien niet het sterkste dat Valérie Mangin produceerde, maar kan slechts gezien worden in samenhang met het vervolg in Alex Senator. Het is wel doorspekt met onverwachte, schijnbaar onlogische wendingen, zoals de dief Deucalion, die een medestander van Alex wordt, of Brutus die dan toch toegeeft om de parel af te staan. Deze wendingen zijn het gevolg van het karakter van Alex (altijd bereid de goede zaak te dienen) en het wispelturige karakter van Brutus (altijd klaar om van mening te veranderen).

Valérie Mangin geeft er wel blijk van de Alex-saga door en door te kennen. Alex: altijd stoutmoedig op het roekeloze af, zoals zijn plan om het labyrint binnen te dringen.(16) Enak: onhandig, hij valt uit het raam, hij is realistisch, ziet het gevaar om het labyrint te betreden in, is wantrouwig als ze de grot ingaan, weet op het juiste moment het gevaar te keren bijvoorbeeld in het labyrint.(17) Deucalion is de traditionele jonge helper, alhoewel hij het er levend van afbrengt. Er zijn de talrijke droomscènes.(18)

Valérie Mangin heeft een gedegen kennis van de geschiedenis. In het verhaal brengt ze heel wat historische informatie zonder dat dit opvalt.(19) Het Oog van de Minotaurus is het eerste verhaal waarin een hoofdrol is weggelegd voor een historisch personage.

Het verhaal verschijnt rechtstreeks als album bij Casterman in december 2021.

Illustratie van de titelpagina.

 

GERAADPLEEGDE BRONNEN

  1. Alex 40: Het Oog van de Minotaurus, p. 14
  2. Alex 40: Het Oog van de Minotaurus, p. 4
  3. Alex 40: Het Oog van de Minotaurus, p.20-21
  4. Alex 40: Het Oog van de Minotaurus, p. 4, 19
  5. Alex 40: Het Oog van de Minotaurus, p. 8
  6. Alex 40: Het Oog van de Minotaurus, p. 33
  7. Alex 40: Het Oog van de Minotaurus, p. 9. Marcus Antonius speelt ook mee in andere Alex-verhalen.
  8. Alex 40: Het Oog van de Minotaurus, p. 18
  9. Alex 40: Het Oog van de Minotaurus, p. 33
  10. Alex 40: Het Oog van de Minotaurus, p. 35, 45-46
  11. Alex 40: Het Oog van de Minotaurus, p. 35
  12. Alex 40: Het Oog van de Minotaurus, p. 21, 26
  13. Alex 40: Het Oog van de Minotaurus, p. 47
  14. De reden om terug te keren, is het bestaan van geheime Egyptische mythen over reuzen en het zoeken naar poorten voor Atlantis. Alex Senator 13: Het Hol van de Minotaurus.
  15. Alex 40: Het Oog van de Minotaurus, p. 4-5
  16. Alex 40: Het Oog van de Minotaurus, p. 23
  17. Alex 40: Het Oog van de Minotauruss, p. 15, 23, 29, 38
  18. Alex 40: Het Oog van de Minotaurus, p. 11, 34, 45-46
  19. Valérie Mangin volgt niet blind de geschiedenis. Wanneer op pagina 14 de dood van Pompeius in beeld wordt gebracht, staan op de achtergrond piramides. Pompeius werd onmiddellijk bij zijn aankomst in Egypte vermoord.

 

Hugo Landuyt © Stripspeciaalzaak.be, 2024 - afbeeldingen: © Casterman